• Artikkelit
  • Toimitilahakijan opas: Yrityksesi strategiset tarpeet

Toimitilahakijan opas: Yrityksesi strategiset tarpeet

Olemme laatineet käyttöösi helppokäyttöisiä oppaita, jotka auttavat sinut alkuun toimitilan valinnassa ja opastavat yritystäsi valintaprosessin eri vaiheissa. Tällä sivulla kerromme, miten toimitiloilla voidaan tukea yrityksen brändiä ja kasvutavoitteita.

Toimitiloilla on yritykselle tärkeä strateginen merkitys. Ne asemoivat yrityksen haluttuun markkinapositioon, tekevät yrityksen brändi-identiteetin näkyväksi, houkuttelevat ja sitouttavat työntekijöitä sekä luovat puitteet yrityskulttuurin kehittämiselle ja yritystoiminnan vastuullisuudelle. Toimitilan vaihdos on oivallinen hetki näiden strategisten tekijöiden kirkastamiseen. Muutto on hyvä hetki myös toimintatapojen uudistamiseen. Oleellista on, että yritysjohto sitoutuu muutokseen sekä tiedostaa toimitilan vaihdokseen liittyvän potentiaalin ja muutosviestinnän tärkeyden.

Valtaosa johtajista ja esimiehistä pitää toimistopainotteista hybridityötä tiimin tuottavuuden kannalta parhaana vaihtoehtona. Lähityön koetaan edistävän ideointia, yhteishenkeä ja tiedonjakamista.

Optimaalinen työympäristö ja toimistotyön mallit -tutkimus 2025, nSight Oy & Sponda Oy

Strategisen toimitilasuunnittelun perustana toimii huolellinen tarvekartoitus, jossa paneudutaan kokonaisvaltaisesti henkilöstön tarpeisiin, yrityskulttuurin erityispiirteisiin sekä tilavaihdoksen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Samassa yhteydessä määritellään yritykselle realistinen toimitilabujetti.    

Muista nämä asiat kartoitusta tehdessäsi: 

  • Hyödynnä toimitila-ammattilaista tai tilakonsulttia, joka tuntee nykypäivän toimitilamarkkinan ja työnteon trendit, eri toimialojen erikoisvaatimukset, etä- ja hybridityöhön liittyvät tarpeet sekä uuden teknologian tuomat mahdollisuudet.
  • Pyri näkemään selvitystyössä pinnan alle – mitkä yrityskulttuurisi erityispiirteet ovat ja minkälaiset asiat työntekijöitä motivoivat? 
  • Tiedosta, että henkilöstön mielikuva omista työtavoista voi olla täysin erilainen kuin arkitodellisuus – vain aito ja rehellinen tarpeiden tunnistaminen luo kestävän pohjan kehitystyölle.    
  • Missä yrityksesi haluaa olla 5 tai 10 vuoden päästä? Millainen tilakumppani mahdollistaa halutun kasvun? Mieti, millaiset tilat, sijainti ja työtavat vievät kohti visiotasi. 
  • Myös vastuullisuus on strateginen valinta. Voit jalkauttaa energiatehokkailla ja kestäviin toimintatapoihin kannustavilla tiloilla vihreät arvot yrityskulttuuriisi ja tukea brändisi vastuullisuutta. 

Kun henkilöstön tarpeet ja toiveet on kartoitettu, peilaa tuloksia yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita ja toimitilabudjettia vasten. Analysoinnin pohjalta alkavat hahmottua strategiset suuntaviivat siihen, millaisia toimitiloja lähdetään tavoittelemaan. 

Kaipaatko apua alkuvaiheen kartoitukseen?

Ota alan parhaat asiantuntijat tueksesi ja varmista toimitilaprojektin onnistuminen! Varaa aika asiantuntijalle tästä >>

Lue muut oppaamme, jotka auttavat sinua toimitilan valinnassa:

Jaa