• Artikkelit
  • Toimitilahakijan opas: Toimitilaan tutustuminen

Toimitilahakijan opas: Toimitilaan tutustuminen

Olemme laatineet käyttöösi helppokäyttöisiä oppaita, jotka auttavat sinut alkuun toimitilan valinnassa ja opastavat yritystäsi valintaprosessin eri vaiheissa. Tällä sivulla kerromme, mitä asioita toimitilanäytöllä kannattaa huomioida.

Kun yrityksessä on selvinnyt, minkä tyyppistä toimialuetta, toimitaloa ja tilaratkaisuja lähdetään etsimään, on aika lähteä tutustumaan potentiaalisiin kohteisiin. Toimitilanäytölle voi olla hyvä ottaa mukaan myös yrityksen brändistä ja markkinoinnista vastaava henkilö sekä henkilöstön edustaja. Näytöllä aistitaan tilojen tunnelmaa, mutta esitetään myös tilavuokrauksen kannalta tärkeimmät kysymykset.

Selvitä nämä asiat toimitilanäytöllä: 

1. Brändimielikuva: Millainen fiiilis tiloista, miljööstä ja naapuriyrityksistä syntyy? Millaiset näkymät tiloista on ulos ja millainen alueen imago on? Mahdollistavatko tilaratkaisut brändin mukaisen ilmeen ja tunnelman?

2.Tilaratkaisut:
 Miten tilat taipuvat tarpeisiisi ja kuinka joustavasti tiloja voidaan käyttää eri tarkoituksiin? Saako toimistoon tarpeeksi hiljaisia tiloja ja vuorovaikutteisia kohtaamistiloja? Mitä yhteisiä tiloja talossa on? 

3. Taloteknologia: Lähityön houkuttavuus syntyy hyvästä työergonomiasta ja optimaalisista työolosuhteista – vastaavatko talon viestintäyhteydet, valaistus ja ilmanvaihto laatuvaatimuksiisi? 

4. Liikkuminen: Miten kohteen kulkuyhteydet palvelevat henkilöstöä, asiakkaita ja muita sidosryhmiä? Löytyykö riittävästi parkkipaikkoja ja sähköautojen latauspisteitä? Tukevatko tilat ja alue työmatkapyöräilyä?
 
5. Palvelut ja ylläpito: Mitä palveluita kiinteistö tarjoaa ja millaisia lisäkustannuksia ne tuovat? Millaisia palveluita lähiympäristöstä löytyy – mitä tarpeellisia palveluita talossa ja alueella ei ole?

6. Muutostyöt: Millaista remontointia tilat edellyttävät, millaisia muutoksia tiloihin saa tehdä ja miten kustannukset jaetaan? Täytyykö tilat palauttaa muuton jälkeen alkuperäiseen kuntoon?

7. Vastuullisuus: Kuinka energiatehokas kiinteistö on, onko tarjolla uusiutuvaa energiaa ja millaiset jätteiden lajittelu- ja kierrätysmahdollisuudet ovat? Onko kiinteistöllä ympäristösertifiointia? Kuinka vuokranantaja tukee vuokralaistensa vastuullisuutta?

8. Turvallisuus: Miten tiloja vartioidaan ja tarvitaanko tiloihin esteetön kulku? Onko tiloissa aulapalvelua? Millaiset kulunhallinta- ja tilojen varausjärjestelmät kohteessa ovat, onko kulkeminen sujuvaa ja turvallista? 

9. Vuokrasopimus: Mitä palveluja sopimus ja vuokrahinta pitävät sisällään vuokrattujen neliöiden lisäksi? Mitä lisäkuluja voi olla tiedossa ja miten vuokrankorotukset määrittyvät? Mikä toimitilavaihdoksen aikataulu on?

10. Vuokranantaja: Onko vuokranantajalla lisätiloja, jotka mahdollistavat yrityksen skaalautumisen? Entä hybridityön mahdollistavia coworking-tiloja? Mitä lisäarvoa yritys tuo vuokralaiselle palveluillaan ja osaamisellaan? 

Usein tässä vaiheessa, tarpeiden kirkastuessa ja mahdollisuuksien konkretisoituessa nousee esiin asioita, joita ei alun perin ollut tullut mieleen. Silloin tilanteessa on hyvä ottaa aikalisä ja miettiä, miten uudenlaiset ratkaisut vaikuttavat kokonaissuunnitelmaan ja tilabudjettiin.

Muista hyödyntää näytöllä toimitila-ammattilaisen osaamista. Alan ammattilaisilla on vahva tuntemus eri toimialojen tilaratkaisuista sekä nykypäivän työntekijöiden uudenlaisista tarpeista. Jos toimitila tuntuu mieluisalta, vuokranantajalta voi kysyä mahdollisuutta vierailla toisen, samassa talossa toimivan yrityksen valmiissa tiloissa. 

Haluatko alan parhaat ammattilaiset avuksesi toimitilojen valintaan? 

Varaa aika tutustumistapaamiseen tästä ››

Lue muut oppaamme, jotka auttavat sinua toimitilan valinnassa:

Jaa

Näin onnistut toimitilan valinnassa.

Lataa maksuton opas –
10 käytännön neuvoa toimitilan valintaan

Lisää sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään, niin saat koko 10 kohdan oppaan PDF-muodossa suoraan sähköpostiisi.