
Luksustason hybridityötä – Housemarquen pääkonttori tarjoaa täydelliset puitteet työn tekemiseen
Pelialan menestysyritys Housemarque halusi luoda toimitilat, jotka hitsaavat monikulttuurisen henkilöstön yhteen ja tarjoavat maailman parhaat olosuhteet työn tekemiseen. Tuloksena syntyi yksi Pohjoismaiden isoimmista ja moderneimmista pelialan pääkonttoreista. Miten mittava projekti toteutettiin ja miten työn tekeminen muuttui?
Suomen vanhin, miljoonaluokan budjeteilla taistelupelejä tekevä ja maailman parhaita pelintekijöitä työllistävä pelistudio käynnisti uusien toimitilojen etsinnän vuonna 2021, kun vanhat tilat alkoivat käydä pieneksi. Vanha sijainti Helsingin keskustassa, Kaartinkaupungissa, oli kuitenkin niin loistava, että toimitiloja ryhdyttiin etsimään samalta alueelta.
Yritykselle haluttiin oma maailmanluokan toimitalo ja pääkonttori, joka kokoaisi 124-päisen, kansainvälisen henkilöstön yhteen ja tarjoaisi huippuluokan olosuhteet työn tekemiseen. Tilojen tuli olla niin inspiroivat ja funktionaaliset, että ne saisivat henkilöstön viihtymään yhdessä myös työaikojen ulkopuolella.
Uusilta tiloilta vaadittiin huippuluokan teknologiaa ja kapasiteettia.
Myös tilojen tekniset vaatimukset olivat kovat. Kiinteistöltä vaadittiin muun muassa maksimaalisia jäähdytystehoja, mittavaa verkkokapasiteettia ja vaativaan pelisuunnitteluun sopivia, yksilöllisiä valaistusratkaisuja.

Henkilöstö avainroolissa
Ratkaisu löytyi lopulta samasta korttelista. Spondan omistama, reilu 3 000 neliöinen Korkeavuorenkatu 37 -toimistotalo oli menossa kokonaisvaltaiseen remonttiin ja tarjosi täydelliset puitteet omien tilojen suunnitteluun.
”Meille oli tärkeää, että saimme koko talon käyttöömme ja pystyimme toteuttamaan tilat ilman kompromisseja. Halusimme myös toimia ammattimaisen ja vastuullisen kumppanin kanssa. Sponda pystyi isona ja luotettavana toimijana vastaamaan kansainvälisen tason tarpeisiin ja toteuttamaan alan vaatimia erityisratkaisuja”, Housemarquen Brand Director Mikael Haveri taustoittaa.

Kuudessa eri kerroksessa sijaitsevien tilojen suunnittelusta koppia otti yrityksen Facilities Manager Reetta Koivula. Hän sai avukseen oman Facilities-tiimin, sisäisen projektiryhmän, ulkoisen projektipäällikön, sisustusarkkitehtitoimiston sekä henkilöstöstä kootun influencer-ryhmän. Henkilöstö pääsi vaikuttamaan tilaprojektiin myös oman Slack-kanavan ja workshoppien kautta.
Ideoita haettiin alan huippuosaajilta ja ulkomaisten yritysten pelistudioista.
”Henkilöstön osallistaminen oli projektissa avainasemassa. Kun kaikilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa ratkaisuihin, tilat tuntuvat yhteisiltä”, Koivula sanoo.

Optimoidut työ- ja palautumistilat
Vastaukset alkoivat pikkuhiljaa muuttua konkreettisiksi tilaratkaisuiksi. Toimitaloon luotiin jokaiselle työntekijälle omaan työhön optimaalisesti sopiva, huippuluokan teknologialla ja työvälineillä varustettu työympäristö, jonka ergonomia, valaistus ja ilmastointi tukivat täydellisesti työn tekemistä.

Yhteiset tilat suunniteltiin niin, että ne innostivat työn tekemiseen ja tarjosivat samalla luksustason puitteet palautumiseen ja rentoutumiseen.
Houkuttelemme ja sitoutamme tiloillamme maailman parhaita pelintekijöitä.
”Meillä on käytössä maailmanluokan elokuvateatteri, podcast-studio ja pelihuone, jotka mahdollistavat alan edelläkävijäpelien kehittämisen ja testaamisen, mutta toimivat samalla elämyksellisinä vapaa-ajan tiloina työntekijöille ja heidän sidosryhmilleen”, Koivula kertoo.

Pääkonttorin sydämeksi muotoutui ykköskerroksen 150 henkeä vetävä, kahvila-, lounge- ja pelialueeksi jakautuva Atropos-alue. Kahvilan yhteyteen suunniteltiin ammattilaistason keittiö ja toimistopäivien houkuttimeksi lanseerattiin ilmainen, laadukas aamupala.
Peleistä tuttu brändikokemus
Myös harrastetilat toteutettiin pieteetillä. Lautapeleihin hurahtaneelle henkilöstölle rakennettiin oma Board Game Room, johon teetettiin uniikki, täyden palvelun pelipöytä. Iso kuntosali varusteltiin henkilöstön valitsemilla laitteilla ja harrastevälineillä.

”Kaikki tilat ja toiminnot on suunniteltu luomaan yhteisöllisyyttä. Keittiötilojamme voi käyttää myös omien perhejuhlien järjestämiseen ja iso unisex-sauna tarjoaa mahdollisuuden tiimirajat ylittävään ideointiin ja innovointiin”, Koivula sanoo.
Kiehtova, avaruusteemainen pelimaailma imaisee mukaansa heti ulko-ovella.
Tilojen funktionaalisuuden ja yhteisöllisyyden ohella suunnittelussa panostettiin visuaalisuuteen.
”Yksi tärkeimmistä tehtävistämme oli vaalia, että tilat heijastavat sataprosenttisesti yrityksemme brändiä. Halusimme tiloihin saman kokonaisvaltaisen aistikokemuksen kuin peleissämme”, Koivula sanoo.

Vierailijan on helppo sanoa, että tavoitteessa on onnistuttu. Yhtiön Returnal-pelistä tuttu avaruusaiheinen pelimaailma imaisee mukaansa heti ulko-ovella. Elämyshissi on varustettu ääniefekteillä ja pelimaailman logot ja lonkerot kiemurtelevat seiniltä ja sohvilta osaksi kokonaisvaltaista vierailuelämystä.
Faneja ikkunan takana
Puoli vuotta käytössä olleet tilat ovat muuttaneet Koivulan mukaan sekä työn tekemistä että yrityksen ilmapiiriä.
”Lähityö, tiimityöskentely ja yhteisöllisyys ovat lisääntyneet, kun olemme pystyneet tarjoamaan optimaaliset puitteet työn tekemiseen ja vuorovaikutukseen.”

Koivula haluaa painottaa, etteivät pelkät upeat tilat luo yhteisöllisyyttä. Tarvitaan taho, joka opastaa tilojen käyttöön, kehittää niitä ja ideoi niihin toimintaa. Silloin ihmiset osaavat ottaa tiloista ja niiden erikoisratkaisuista kaiken irti, ja tiloja voidaan käyttää turvallisesti myös omalla ajalla.
Uusi pääkonttori on lisännyt Koivulan mukaan myös ulkopuolista kiinnostusta yritystä ja brändiä kohtaan.

”Fanit käyvät kurkkimassa ikkunoiden takana ja tilojamme halutaan tulla ihastelemaan ympäri maailmaa”, Koivula nauraa.
Facilities-tiimin kunnianhimoisena tavoitteena on pitää kiinnostusta yllä jatkossakin. Toimiston tilaratkaisuja ja toimintoja kehitetään jatkuvasti ja kun yhtiön seuraava peli, Saros, ilmestyy vuonna 2026, myös tilojen visuaalinen ilme päivitetään uuden pelin mukaiseksi.
Kiinnostuitko Spondan toimitiloista – katso vapaana olevat tilat täältä >>