• Artikkelit
  • Naava yhdisti elämyksellisen showroomin ja terveyttä edistävän työympäristön: ”Tilat ja sijainti luovat alustan globaalille kasvulle”

Naava yhdisti elämyksellisen showroomin ja terveyttä edistävän työympäristön: ”Tilat ja sijainti luovat alustan globaalille kasvulle”

Älykkäitä viherseiniä suunnitteleva Naava halusi toimitilat, jotka luovat inspiroivan ympäristön kohtaamisille ja kirittävät yrityksen kasvua. Elämyksellisyyttä, designia ja hyvinvointiratkaisuja yhdistäviin tiloihin ihastuivat sekä henkilöstö että asiakkaat.

Mitä yrityksenne tekee, Head of Customer Experience & Service Design Eeva Niemelä?

Olemme maailman johtava viherseinien valmistaja. Missionamme on luoda terveyttä edistäviä ja ihmisystävällisiä työympäristöjä sekä vaalia urbaaneissa tiloissa elävien ihmisten luontoyhteyttä. Yrityksessämme työskentelee noin 80 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa ja meillä on myyntiä 16 maassa.

Naavan Head of Customer Experience & Service Design Eeva Niemelän mukaan Showroomin ja ihmisystävällisen työympäristön yhdistämistarve teki tilojen etsinnästä haastavaa.

Mistä tarve muuttamiseen syntyi?

Henkilömäärämme ja liikevaihtomme ovat kasvaneet jatkuvasti. Toimistomme jäi pandemian jälkeen pieneksi, eikä enää palvellut tarpeitamme. Halusimme siirtyä myös kaupungin laidalta Helsingin ytimeen lähelle asiakkaita, arkkitehteja, hyviä liikenneyhteyksiä, kaupungin sykettä ja design-elämää.

”Halusimme luoda elämyksellisen showroomin ja maailman ihmisystävällisimmän työympäristön.”

Mitä vaatimuksia teillä oli uusille tiloille?

Halusimme suuremman, toimivan ja houkuttelevan työympäristön sekä liiketilamaisen showroomin erinomaisella näkyvyydellä juuri oikeasta osasta keskustaa. Tilan piti myös täyttää biofilisen eli luonto- ja ihmisystävällisen tilan kriteerit. Luonnonvaloa piti olla riittävästi, talotekniikan kunnossa, maisemien avarat ja tilojen helposti muokattavat.

Naava halusi paraatipaikalle ydinkeskustaan, lähelle arkkitehtitoimistoja ja design-elämää. ”Sijainti kertoo, kuinka paljon arvostamme henkilöstöämme ja asiakkaitamme”, Niemelä sanoo.

Miksi valintanne kohdistui nykyisiin tiloihin?

Meille tuli Spondan tiloista juuri oikeanlainen tunne ja ambitiotaso. Toimiston avaruus, näkymät, tunnelma ja ennen kaikkea keskeinen sijainti ratkaisivat valinnan. Hyödynnämme tilaa Suomen asiakas- ja kumppanitoiminnan lisäksi myös globaalin liiketoiminnan kehittämiseen, joten keskeinen sijainti sekä tapahtumamarkkinointiin sopiva design-vetoinen tila olivat meille ykköstekijöitä.

Mannerheimintie 4:n tilat mahdollistivat toivotun konseptin toteuttamisen. Naavan käytössä olevasta 436 m2 tilasta noin 300m2 on showroomtilaa ja loput sisäiseen käyttöön tarkoitettua työtilaa. Tilasuunnittelusta on vastannut yrityksen oma design-tiimi.

Millaiset tilat teillä on nyt käytössänne?

Meillä on Mannerheimintie 4:n toisessa kerroksessa 436 m2 tilaa, josta noin 300 m2 on showroomtilaa ja loput sisäiseen työntekoon ja rauhoittumiseen tarkoitettua tilaa. Showroom koostuu maailman ihmisystävällisimmästä työympäristöstä, elämyksellisistä neuvottelu- ja vetäytymistiloista, suuresta tapahtumatilasta ja mehu- ja smoothiebaarilla varustellusta keittiöstä.

Spondan tilat täyttivät myös biofiliset kriteerit – luonnonvaloa oli riittävästi, talotekniikka oli kunnossa ja tilat olivat helposti muokattavat. Lasineukkarin katon erikoisvalaisimet luovat tilaan ihmisystävällisen ja päivärytmiä tukevan valaistuksen.

Miten tilojen muokkaaminen sujui?

Remontointiaikataulu oli tiukka, mutta Sponda ja Spondan valitsema tiimi ja urakoitsija ottivat haasteen rohkeasti vastaan. Meillä oli suuret odotukset tilan laadulle ja toimivuudelle, koska halusimme tehdä kaupungin vaikuttavimman showroomin ja aidosti ihmisen biologisia tarpeita tukevan sisäympäristön. Kaikki toiveemme otettiin projektissa hyvin huomioon.

Uusissa tiloissa on hyödynnetty paljon liikuteltavia ja muuntojoustavia kalusteita. Sisätilojen viherseinät yhdistyvät saumattomasti vehreään katunäkymään.

Miten valmiit tilat palvelevat asiakkaitanne?

Työntekijöiden ja asiakkaiden reaktiot ovat olleet ihastuneita ja jopa ällistyneitä. Toimistomme on niin houkutteleva ja tunnelmallinen, että monet kysyvät, saisivatko jäädä meille etätöihin. Henkilöstö arvostaa helppoa saavutettavuutta, sijaintia keskustan sykkeessä sekä yhtä aikaa urbaaneja ja vehreitä näkymiä.

Tila on palvellut loistavasti myös tapahtumatoimintaamme, jo avajaiset vetivät showroomin täyteen vieraita. Tiloista pääsee muutamalla askeleella myös Esplanadin puistoon.

Keittiöstä löytyvässä smoothie- ja mehubaarissa tuoksuvat minttu ja basilika. Tuoreilla pirtelöillä piristetään sekä asiakkaiden että henkilöstön työpäivää.

Miksi teille on tärkeää sijaita kaupungin ytimessä?

Sijainti kertoo siitä, kuinka paljon arvostamme asiakkaitamme ja työntekijöitämme. Keskustaan on helppoa ja ekologista tulla. Myös asiakkaat ja muut tärkeät sidosryhmät, kuten arkkitehdit, löytävät meille helposti. Meille tullessa voi samalla käydä hoitamassa asioita keskustassa tai vierailla muissa design-alueen showroomeissa.

Sijainti mahdollistaa meille myös erityisen strategian brändin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Haluamme luoda tilaan jatkuvaa ihmisvirtaa yrityspäättäjistä, arkkitehdeista ja Naavasta kiinnostuneista ihmisistä. Tästä hyötyvät myös sidosryhmämme. Tarkoitus on järjestää tiloissa viikoittaisia tietoiskuja, pr-tilaisuuksia, avajaisia, kisakatsomoita ja muita kohtaamisia.

Yksi showroomin suosituimpia tiloja on metsähuone, jossa raikas sisäilma, pehmeä valaistus ja luonnon äänistä koostuva äänimaisema luovat työskentelyyn rauhoittavan tunnelman.

Teette kiinnostavaa tilayhteistyötä, millaista?

Olemme toteuttaneet tilan yhdessä useiden tasokkaiden työympäristöratkaisuja tarjoavien yritysten kanssa. Kumppaneitamme ovat muun muassa Vitra, Nespresso, BE WTR, Taiga Concept, Signify ja Artome. Myös he tuovat tiloihimme asiakkaitaan ja pitävät meillä tapahtumia.

Vierailijamme kysyvät, saavatko jäädä meille etätöihin.

Mitä tilojen vastuullisuus teille merkitsee?

Spondan vastuullisuus kiinteistönomistajana merkitsee meille erittäin paljon, sillä toimimme myös itse hyvin korkeiden vastuullisuuskriteereiden mukaisesti. Olemme ylpeitä myös uusille tiloillemme myönnetystä WELL Healthy Safety Rating -sertifikaatista, joka varmistaa, että tilamme on varmasti turvallinen ja terveellinen ympäristö työskennellä ja viettää aikaa.

Spondan vastuullisuudella oli Naavalle iso merkitys. Tiloille myönnetty, WELL Healthy Safety Rating -sertifikaatti varmistaa, että tilat tarjoavat työskentelyyn turvalliset ja terveyttä tukevat olosuhteet.

Miten muutkin yritykset saisivat houkuteltua ihmiset takaisin toimistolle?

Etätyöbuumin jälkeen on pakko miettiä uudestaan työympäristöjen tarkoitusta. Toimitilat ovat esimerkiksi hyvä apu työn ja vapaa-ajan välisen rajan vetämisessä. Houkutteleva toimisto luo yhteisöllisyyttä, auttaa palautumaan ja tarjoaa jotain, mitä kotona ei ole helppo saavuttaa.

Nämä asiat voivat syntyä vaikkapa huippulaadukkaasta hengitysilmasta tai terveyttä tukevasta biofilisesta ympäristöstä, joka tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Tai monikäyttöisistä kalusteista. Meiltä kysytään nyt esimerkiksi paljon liikuteltavia ja akustoivia Naava-seiniä, joiden toiselle puolelle saa valkotaulun.

Jaa

Kiinnostuitko kiinteistöistämme? Tutustu toimitiloihimme.