Ratinan uudenlainen kauppakeskuskonsepti innosti tamperelaiset yhteistyöhön
Tamperelaiset ovat päässeet osallistumaan uuden kauppakeskuksensa suunnitteluun alusta asti. Ratinan asukasraatilainen ja mainoskasvo kertovat, miten heidän kädenjälkensä näkyvät Ratinassa.
Kaikki alkoi siitä, että Ratinan rakennuttaja Sponda halusi luoda kauppakeskuksen, joka vastaa aidosti käyttäjiensä tarpeisiin.
”Halusimme kysyä kehittämistoiveita heiltä, joita asia koskee. Niinpä ryhdyimme järjestämään lähialueiden asukkaille avoimia tilaisuuksia, joissa kuunneltiin asukkaiden huolia ja ideoita. Muodostimme tapaamisten pohjalta Ratinan asukasraadin. Raatilaisia on noin kolmekymmentä, eri ikäisiä aktiivisia tamperelaisia”, Ratinan kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola kertoo.
”Koin erityiseksi, kuinka meitä asukkaita kuunneltiin jo rakennusvaiheessa. Kuluttajille annettiin ääni ja mielipiteistämme oltiin kiinnostuneita.”
Ratinan asukasraati on kokoontunut parin kuukauden välein.
”Raati on ottanut kantaa muun muassa siihen, mitä liikkeitä, millaista palvelua ja toimintaa Ratinaan halutaan. Olemme käyneet läpi myös ympäristöasioita, aukioloaikoja ja esteettömyyttä – kaikkea missä kaupunkilaiset ovat parhaita asiantuntijoita.”
Aitoa vaikuttamista asukasraadissa
Avajaisillan juhlavissa tunnelmissa kaksi Ratina-projektissa mukana ollutta voimanaista kertoo kokemuksistaan. Aivan Ratinan naapurissa, Pyhäjärven rannalla asuva Sari Virtanen kuuluu Ratinan asukasraatiin. Tampereella opiskellut Anni Grönberg on yksi Ratinan mainoskasvoista.
”Koin erityiseksi, kuinka meitä asukkaita kuunneltiin jo rakennusvaiheessa. Kuluttajille annettiin ääni ja mielipiteistämme oltiin kiinnostuneita”, Virtanen toteaa.
”On ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, mitä kaikkea kauppakeskuksen suunnittelussa on otettava huomioon.”
Virtanen ilmoittautui mukaan Ratinan asukasraatiin heti kun se perustettiin. Hänen mukaansa on ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, mitä kaikkea kauppakeskuksen suunnittelussa on otettava huomioon.
”Olemme käyneet läpi esimerkiksi ympäristöasioita siitä lähtien, mihin pyörät jätetään. Sekä esteettömyyttä, jotta kaikki pääsisivät liikkumaan täällä helposti – ja se näyttää toteutuneen hyvin”, Virtanen sanoo ja viittaa avajaisiin, joissa väki pääsee ruuhkasta huolimatta liikkumaan vaivattomasti.
Raadissa on ollut erilaisia painotusalueita ja Virtasen yksi kiinnostuksen kohde on ollut nuoriso.
”Kauppakeskukset kuuluvat kaiken ikäisille, mutta silloin tällöin nuorison hengailu yhteisissä tiloissa puhuttaa. Ratinassa asiaa on lähestytty ennakkoon ja rakentavasti. Olemme muun muassa keskustelleet siitä, miten voidaan rakentaa myönteisiä ratkaisuja nuorten oleiluun ja mitä he tarvitsevat.”
Ilmaisutaidon lukiosta Ratinan mainoskasvoksi
Myös Ratinan markkinointia on tehty uudella tavalla: Ratinan mainoskasvot ovat aitoja kaupunkilaisia, kauppakeskuksen asiakkaita.
Yksi mainoskasvoista on Anni Grönberg, joka on ollut mukana rakentamassa Ratinan brändiä ja fiilistä helmikuusta lähtien. Toimenkuvaan on kuulunut kaksi kuvaussessiota sekä edustamista – kuten nyt avajaisissakin. Mallimaailma on Grönbergille uutta, tosin kuvauskokemusta hänelle on kertynyt aiemmin ilmaisutaidon lukiosta.
Kollektiivisuutta on toteutettu myös markkinoinnissa. Ratinan mainoskasvot ovat aitoja tamperelaisia.
”Olen ollut tosi innoissani tästä mahdollisuudesta. Ratina on mielestäni niin iso edistysaskel Tampereelle. Kauppakeskus on helposti lähestyttävä ja täällä on kaikki samassa paikassa, myös isot ruokakaupat. On myös hienoa, että saimme nyt Tampereellekin Monkin ja Zaran, niin ei enää tarvitse lähteä Helsinkiin ostamaan vaatteita.”
Grönberg on näkyvillä Ratinan suuren ulkovideoseinän lisäksi Tampereen mainostauluissa ja linja-autojen mainoksissa. Hänen kasvoihinsa törmää myös kauppakeskuksen mainosmateriaaleissa, kuten kutsukorteissa ja esitteissä.
Mahtava kokemus nähdä kokonaisuus
Mainosmalleista otettiin ryhmäkuvia helmikuussa keskeneräisessä Ratinassa. Grönbergistä tuntuu uskomattamalta nähdä kokonaisuus nyt valmiina.
”Kaikki on niin upeaa ja selkeää. Uskon, että Ratinasta muodostuu Tampereen keskus ja mielenkiintoinen kohde myös matkailijoille.”
”Vaikka Ratina on avautunut, asukasraadin työ jatkuu – kauppakeskus ei ole koskaan valmis.”
Myös Virtanen on ihastunut uuteen Ratinaan. Hän on asunut ulkomailla ja matkustaa paljon: muun muassa Lontoon, New Yorkin ja Dubain ostoskeskukset ovat tulleet tutuksi. Hän kokee Ratinassa jotain kansainvälistä, niin energian, ideoiden kuin sisustuksen puolesta.
”Esimerkiksi tässä kahvilassa on viihtyisää ja valoisaa ja tuntee olevansa kuin ulkona. Myös monipuolinen liike- ja ravintolavalikoima ilahduttaa.”
Vaikka Ratina on avautunut, asukasraadin työ jatkuu.
”Kauppakeskus ei ole koskaan valmis”, kauppakeskuspäällikkö Ahola tiivistää.
Julkaistu 25.5.2018