• Artikkelit
  • Kiivaan kasvun kauppapaikka – Tampere nousi Suomen nopeimmin kasvavaksi kaupunkikeskukseksi

Kiivaan kasvun kauppapaikka – Tampere nousi Suomen nopeimmin kasvavaksi kaupunkikeskukseksi

Keskeinen sijainti, huikea väestönkasvu ja edullinen asumistaso tekevät jatkuvasti kasvavasta Tampereesta houkuttelevan markkinapaikan.

”Väestönkasvu on Tampereen kaupunkiseudulla tällä hetkellä Suomen nopeinta. Päinvastoin kuin esimerkiksi Helsingissä, Tampereen kasvua ei rajoita sijainti meren rannalla. Myöskään korona-aika ei ole vaikuttanut negatiivisesti Tampereen muuttoliikenteeseen, toisin kuin Helsingissä”, kiteyttää Tampereen kaupungin elinkeinojohtaja Timo Antikainen.

Tällä hetkellä Tampereen kaupunkiseudulla asuu 400 000 asukasta, yrityksiä alueella on 25 000. Talousalueena Tampere palvelee koko 525 000 asukkaan Pirkanmaan maakuntaa.

Asuminen on edullisempaa kuin Helsingissä, mikä lisää Tampereella asuvien ostovoimaa.

Tampereen seudusta on tullut väkiluvultaan Helsingin jälkeen toiseksi suurin keskittymä. Viimeisen 10 vuoden aikana väestönkasvu on ollut huomattavaa; Tampereen kaupunkiseudun muuttovoitto on jopa 5 000 asukasta vuosittain.

”Tämä trendi ei näytä hiipumisen merkkejä, päinvastoin; tahti vain kiihtyy. Vuonna 2040 Tampereen kaupunkiseudulla asuu puoli miljoonaa ihmistä”, Antikainen toteaa. 

Tampereen alueen kasvunäkymät ovat vahvat, mikä näkyy investointeina tulevaisuuteen. Kaupan ja palvelutarjonnan kasvu sekä vahva innovaatiotoiminta houkuttelevat alueelle uusia yrityksiä ja työntekijöitä.

Innovatiivinen yliopistokaupunkimukohta vetää puoleensa

Tampereen vetovoimaa selittää maine innovatiivisena yliopistokaupunkina. Kaupungin väestön ikärakenne on poikkeuksellisen nuori, noin 40 % asukkaista on 20–40-vuotiaita, kun muualla Suomessa vastaavan ryhmän osuus on noin 25 %. Myös koulutusmahdollisuudet ovat poikkeuksellisen hyvät, kaupungissa on lähes 50 000 yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijaa.

”Tampere on tulevaisuuden kaupunki, jolla on vahva osaajapotentiaali ja laaja startup-yritysten verkosto. Olemme nuoren ikärakenteen ansiosta erinomaisessa asemassa myös huoltosuhteen toimivuuden näkökulmasta”, Antikainen sanoo.

Tapahtumatalouteen tehdyt investoinnit ja vahva startup-toiminta vetävät alueelle yrityksiä ja osaajia.

Kaupungissa on tehty viime vuosina useita ison mittaluokan investointeja, joista muun muassa Nokia Arena, Tampereen Dubaina tunnettu Näsijärven tekosaarihanke ja uudet hiilineutraalit asuinalueet ovat saaneet myös kansainvälistä näkyvyyttä.

”Kaupunki tunnetaan korkean teknologisen osaamisen huippupaikkana, joka houkuttelee seudulle sekä yrityksiä että osaajia. Tampere on Helsingin jälkeen paikka, johon saapuu enemmän koulutettua väkeä, kuin mitä sieltä valmistumisen jälkeen muuttaa pois”, Antikainen kiteyttää.

Ratina ydinkeskustan vetonaulana

Yksi Tampereen ydinkeskustan vetovoimatekijöistä on vuonna 2018 avautunut, yli 5,7 miljoonaa vuosikävijää vetävä Ratinan kauppakeskus.

”Kaupungin ykköskauppakeskukseksi valittu Ratina ja sen viereen kohonnut Nokia Arena ovat muuttaneet koko keskustan painopistettä. Uusi raitiotielinja lisää entisestään kohteiden saavutettavuutta ja tuo ydinkeskustan palvelut kymmenien tuhansien asukkaiden ulottuville”, Antikainen sanoo.   

Uuden raitiotielinjan ensimmäiset haarat avautuivat vuonna 2021, koko verkoston on tarkoitus valmistua vuoteen 2024 mennessä. Uusien asuinalueiden halki kulkevat raitiotieyhteydet tuovat ydinkeskustan palvelut kymmenien tuhansien uusien asukkaiden ulottuville.

Kauppakeskuspäällikkö Mervi Aholan mukaan Ratina on yksi Suomen kauppakeskuksista, joka on onnistunut kasvattamaan myyntiään merkittävästi pandemia-aikana.

Ratina ja uusi Nokia Arena ovat muuttaneet keskustan painopistettä ja vetävät vieraita kaikkialta Suomesta.

”Vuonna 2021 myyntimme kasvoi yli 20 % vuoteen 2020 verrattuna ja saimme kauppakeskukseemme 10 uutta brändiä. Myös Tampereen maamerkkinä toimiva Periscope-ravintola ja Ratinan Riemu -leikkipuisto vetävät kävijöitä yhä kauempaa kaupungin ulkopuolelta.”

Ahola näkee suosion kasvun taustalla paitsi koronan synnyttämän kotimaan matkailubuumin, myös vahvan panostuksen asiakaskokemukseen ja lapsiperheiden palveluihin – sekä aktiivisen yhteistyön alueen muiden toimijoiden kanssa.

”Meillä kaikilla on halu rakentaa elinvoimaista keskustaa. Ratina on ensimmäisen kolmen vuoden aikana lunastanut paikkansa keskustan uutena vetovoimaisena ja houkuttelevana kauppapaikkana. Tulemme jatkossakin kehittämään palvelu- ja liiketarjontaamme vastaamaan yhä paremmin asiakkaidemme toiveisiin ja tarpeisiin”, Ahola sanoo.

Tampereen ykköskauppakeskukseksi valittu Ratina on nostanut vetovoimaansa myös haastavina koronavuosina. Loistavat lapsiperhepalvelut, kansainväliset brändit ja monipuoliset asiakasedut vetävät asiakkaita myös kaukaa Tampereen ulkopuolelta.

Suomen solmukohta vetää puoleensa

Tampereen asemaa Suomen solmukohtana kuvastaa MDI Public Oy:n laatiman Rajaton seutu -raportin mukaan se, että 500 kilometrin ajoetäisyydellä Tampereesta asuu lähes 95 prosenttia koko maan väestöstä. Sijainti pääkaupunkiseudun ulkopuolella luo Antikaisen mukaan kaupan alalle merkittävän potentiaalin. 

”Täällä asuminen on edullisempaa kuin Helsingissä, mikä lisää merkittävästi Tampereella asuvien ostovoimaa.”

Kaupunkiseudulle rakennetaan asuntoja kiihtyvään tahtiin. Aivan keskustan tuntumaan on rakentumassa Ranta-Tampellan ja Viinikanlahden asuinalueet. Hietarannan asuinalueen rakentaminen käynnistyy vuonna 2024.

Lähes 95 % koko maan väestöstä asuu 500 kilometrin ajoetäisyydellä Tampereesta.

Asuinalueiden kehittämistä kiihdyttää uusi raitiotielinja, jonka varrelle on tulossa kymmeniä tuhansia uusia asuntoja. Ensimmäiset, keskustasta Hervantaan, Ratinaan ja Kauppiin reitit avautuivat vuonna 2021, koko verkoston odotetaan valmistuvan vuonna 2024.

”Vakituisten asukkaiden määrän kasvun ohella kotimaisten yöpyjien määrä lisääntyy jatkuvasti. Lisäksi Suomen suosio matkakohteena kasvaa, mikä houkuttelee ulkomaisia matkailijoita. Odotamme Nokia Arenasta uutta kansallisten ja kansainvälisten tapahtumien keskusta, jota Ratina ja lukuisat uudet hotellit palveluillaan tukevat”, Antikainen sanoo.

Tampereen maamerkkinä tunnettu Periscope-ravintola on onnistunut yhdessä Ratinan kanssa romuttamaan käsityksen tyypillisestä kauppakeskusravintolasta. Pohjoismaiden suurimmalla kattoterassilla pääsee kesällä 2022 myös saunomaan ja uimaan porealtaissa. (

Tampere haastaa Helsingin:

  • Maan toiseksi suurin ja nopeimmin kasvava metropolialue.
  • Asuminen edullisempaa kuin pääkaupunkiseudulla.
  • Helposti saavutettavissa eri puolilta Suomea.
  • Maine innovatiivisena startup-kaupunkina.
  • Väestöllä on vahva koulutustaso ja poikkeuksellisen nuori ikärakenne.
  • Lisääntyvät palvelut ja panostukset tapahtumatalouteen houkuttelevat myös kansainvälisiä turisteja.
  • Meren läheisyys ei rajoita kasvua, kuten Helsingissä.
  • Luonnon läheisyys tukee asumisen viihtyisyyttä.

Jaa

Kiinnostuitko kiinteistöistämme? Tutustu toimitiloihimme.