• Artikkelit
  • Elämyksellisyys kauppakeskuksissa on vahvistuva trendi

Elämyksellisyys kauppakeskuksissa on vahvistuva trendi

Spondan kauppakeskuksissa halutaan tarjota elämyksiä, jotka puhuttelevat asiakkaita. Tärkeää on myös se, että tapahtumat sopivat kauppakeskuksen konseptiin ja markkinointistrategiaan.

Tansseja, konsertteja, jumppahetkiä ja muotinäytöksiä. Kaikkia näitä ja paljon muuta on järjestetty suomalaisissa kauppakeskuksissa viime vuosina. Enää ei riitä, että tarjolla on hyvä valikoima liikkeitä ja muutama ruokapaikka.

Kauppakeskukset kilpailevat asiakkaista yhä enemmän erilaisilla palveluilla ja tapahtumilla. Kohderyhmänä ovat varsinkin lapsiperheet ja seniorit, joille tarjotaan toimintaa ja elämyksiä. Tämä selviää Suomen kauppakeskusyhdistys ry:n Kauppakeskukset 2017 -julkaisusta.

Myös Spondan kauppakeskuspäällikkö Tiina Fågel tunnistaa ilmiön.

”Reilu viisi vuotta sitten vähittäiskaupan toimialalla alettiin puhua asiakaskokemuksesta ja elämyksistä pitkään vallalla olleen asiakaslähtöisyyden yli. Kauppakeskuksiin trendi on laajentunut pikkuhiljaa. Toiset keskukset ovat ottaneet elämykset isomminkin osaksi omaa toimintatapaansa. Välillä kuulee puhuttavan jo suoranaisista elämyskauppakeskuksista”, Fågel kertoo.

Elämyksellisyys näkyy Fågelin mukaan monin eri tavoin Spondan kauppakeskuksissa. Kuitenkin aina niin, että se istuu aidosti kyseisen kauppakeskuksen kaupalliseen konseptiin ja markkinointistrategiaan.

”Elämyksellisyydessäkään eivät toimi väkisin päälle liimatut toteutukset”, Fågel toteaa.

Tärkeää on myös vastata kuluttajien odotuksiin ja tarjota elämyksiä laajasti kaiken ikäisille. Esimerkiksi kauppakeskus Forum puhuttelee erityisesti nuoria ja tarjoaa heille mahdollisuuden tavata tähtiartisteja, kauppakeskus Citycenter taas toi taidetta kaupunkikuvaan järjestämällä kilpailun Makkaratalon betonimakkaran kukitusteoksen suunnittelusta. Tampereen ydinkeskustaan rakenteilla oleva kauppakeskus Ratina tulee vahvasti näkymään ja erottumaan elämyskauppakeskuksena.

”Mitä se käytännössä tarkoittaa kauppakeskuksen avautuessa keväällä 2018, jää vielä salaisuudeksi”, Tiina Fågel vinkkaa.

Kohtaamispaikkoja ja yhteisiä tiloja

Monista kauppakeskuksista on jopa alettu puhua olohuoneina – tiloina joihin ihmisiä kutsutaan viihtymään, ruokailemaan ja tapaamaan ystäviään.

”Kaupungistumisen trendi tuo mukanaan myös kompaktit, keskusta-alueilla sijaitsevat kodit, jolloin on luonnollista tavata ystäviä helposti saavutettavissa olevissa kauppakeskuksissa, joista löytyy sopivia tapaamispaikkoja monenlaisiin tilanteisiin”, Tiina Fågel analysoi.

Spondan omistamassa ylöjärveläisessä kauppakeskus Elossa ilmiö on ollut erityisen näkyvä.

”Keskus puhuttelee itseään ”Elohuoneena” ja alueen eri alojen toimijat ja yhteistyökumppanit ovat innokkaasti ja aktiivisesti järjestämässä erilaisia elämyksellisiä ja osallistavia tapahtumia. Elon yhteisö on erittäin vastaanottavaista ja ilahduttavasti tietoa tapahtumista jaetaan sosiaalisen median kanavissa runsaasti”, Tiina Fågel kertoo.

Varsinkin seniorien keskuudessa Kauppakeskus Elosta on muodostunut tärkeä kohtaamispaikka, jossa kokoonnutaan kuukausittain. Elokuun lopulla Elossa järjestettiin Elotanssit, joissa oli eri tanssilajien opetustuokioita sekä tanssiorkesterin säestämät kunnon tanssit.

Elämykset ovat tulleet jäädäkseen

Seniorien lisäksi nuoret ovat merkittävä asiakaskunta, joka on huomioitu Elonkin ohjelmatarjonnassa: esimerkiksi syyskuun alussa kauppakeskuksessa järjestetään TuBailut, jossa vieraana on viisi Suomen seuratuimpiin kuuluvaa tubettajaa.

Vastaavasti toukokuussa kauppakeskus Citycenterissä ja sen ympäristössä järjestetyillä Makkarafestareilla oli runsaasti ohjelmaa nuorille: tämän hetken kuumimmat suosikkiartistit esiintyivät ja tubettajat pitivät meet & greet -tuokioita. Keskeisellä paikalla sijaitseva kauppakeskus on muutenkin luonteva kohtaamispaikka nuorille, joten miksei heille tarjottaisi myös mielekästä ohjelmaa.

Spondan Tiina Fågelin mukaan elämykset kauppakeskuksissa ovat tulleet jäädäkseen.

”Etsimme alati uusia tuulia ja mielenkiintoisia elämyksiä myös muualta maailmalta. Joskus upeimmat elämykset saavat alkunsa hyvinkin pienestä ideasta ja paraskaan toteutus ei ole välttämättä kustannuksiltaan mahdoton. Kuluttajat arvostavat aitoutta ja tunteisiin vetoavia tapahtumia ja markkinointia”, hän toteaa.

Julkaistu 27.8.2017

Jaa