Carner Corporate Finance yhdisti toimitilavaihdoksen brändiuudistukseen: ”Haluamme asemoitua myös tiloillamme alan eturiviin”
Suomen johtava corporate finance -neuvonantajayritys päivitti brändinsä ja toimitilansa yhtä aikaa. ”Haluamme, että myös tilat heijastavat asemaamme Suomen johtavana yritysrahoitusyrityksenä”, Carner Corporate Financen partner Mikko Sistonen sanoo.
Helsingin kuumimmassa bisneskeskittymässä, Kaartinkaupungissa, sijaitsevaan Fabian 21 -kiinteistöön kuljetaan kullalla kehystetyistä ulko-ovista. Kulta kimmeltää tyylikkäästi myös viidennestä kerroksesta löytyvän toimiston sisäpuolella. Ilmassa leijuu vasta remontoidun tilan tuoksu.
”Tilanvaihdos ajoittui täydelliseen ajankohtaan. Pääsimme luomaan puitteet uudelle brändillemme ja saimme kaipaamaamme lisätilaa uusia rekrytointeja varten”, Sistonen taustoittaa.
Globaalin IMAP-organisaation kautta 43 maahan verkostonsa ulottava yritys toimi myös aiemmin Spondan tiloissa Fabianinkadulla. Kasvun myötä syntyi tarve uusille tiloille, jotka löytyivät yllättäen saman kiinteistön täydellisesti uudistuvasta 5. kerroksesta.
”Meille oli tärkeää, että pääsimme suunnittelemaan kokonaisuuden puhtaalta pöydältä. Olemme tänään eri yritys kuin kymmenen vuotta sitten ja halusimme, että myös tilat heijastavat asemaamme johtavana corporate finance -yhtiönä”, Sistonen sanoo.
Valmiiksi paras sijainti
Tilojen kartoitusvaiheessa uusia toimitiloja käytiin katsomassa eri puolilta Helsingin keskustaa, mutta mikään kohde ei tuntunut vetävän vertoja aiemmalle sijainnille Esplanadin puiston ja Eteläsataman kupeessa.
”Ei ole sattumaa, että johtavat asiantuntijayritykset ja lakitoimistot sijoittuvat tänne Kaartinkaupunkiin. Arvokas miljöö ja tasokkaat ravintolat ja hotellit palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla kansainvälisisä asiakkaita ja osaajia”, Sistonen sanoo.
Myös Fabianinkadun kiinteistön viidennestä kerroksesta löytyvien tilojen muokattavuus ja koko olivat ratkaisevia tekijöitä. Yritys sai käyttöönsä juuri sopivasti neliöitä (258 m2), kun muualla tilaa olisi ollut liiankin kanssa. Uudistuvassa talossa tilat sai myös rakentaa betonilta asti omien toiveiden mukaisiksi.
Parhaat palvelut ja parkkipaikat
Myös oheispalveluilla oli iso merkitys. Muiden toimitalojen oli vaikea kilpailla Fabian 21:n palvelutarjonnan kanssa. Kiinteistössä operoiva Tapahtumatalo Bank tarjosi yritykselle poikkeuksellisen laajat kokoustila-, ravintola- ja catering-palvelut ja liikuntakeskus Elixia monipuoliset liikuntamahdollisuudet. Myös talon aulapalvelut olivat uudistumassa ja kiinteistöön oli muuttamassa laadukas italialaisravintola.
Tilat houkutteleva entistä paremmin myös kansainvälisiä osaajia.
”Meille kokoustilojen ja cateringin laadukkuus on hyvin tärkeä asia. Fabianin neuvotteluhuonekatu, Wall Street, on yksi keskustan tasokkaimmista kokoontumispaikoista, jossa pörssiyhtiöt pitävät tiedostustilaisuuksiaan ja kahvittavat asiakkaitaan”, Sistonen sanoo.
Toimitilavertailussa korostuivat myös Fabian 21:n poikkeuksellisen hyvät parkkimahdollisuudet. Kiinteistö tarjosi henkilöstölle sisäpihalta useita autopaikkoja ja uudistuksen jälkeen myös aiempaa paremmat sosiaalitilat ja pyöräparkit lataus- ja huoltopisteineen. Kulman takana sijaitsi myös asiakkaille tärkeä Erottajan parkkihalli.
”Emme olleet valmiita luopumaan mistään saavutetuista eduista, joten päätöstä ei ollut lopulta kovin vaikea tehdä”, Sistonen nauraa.
Tavoitteellista tilasuunnittelua
Kun tilavalinta oli lyöty lukkoon, aloitettiin tavoitteellinen tilasuunnittelu. Toimiston oli toimittava käyntikorttina kansainvälisille asiakkaille ja viestittävä samoja asioita, joita yritys toteutti liiketoiminnassaan – arvokkuutta, laadukkuutta, yksityiskohtiin paneutumista ja vastuullisuutta.
”Arvostamme sitä, että vuokranantajamme on alallaan yksi maailman vastuullisimmista yrityksistä. Meille on tärkeää, että kiinteistö mahdollistaa kestävien arvojen toteuttamisen niin arkisissa toiminnoissa kuin energiankäytössäkin”, Sistonen sanoo.
Yhtä tärkeää oli, että tilat tukivat globaalisti operoivan henkilöstön hyvinvointia. Ergonomisen ja inspiroivan työympäristön haluttiin toimivan vetovoimatekijänä kotitoimistoon verrattuna ja tarjoavan optimaaliset puitteet erilaisten työtehtävien tekemiseen eri vuorokaudenaikoina.
Toimistoon rakennettiin työ- ja kokoustilat 20 henkilölle, kodinomainen taukotila sekä erillinen, huippulaadukkaat sisäilma- ja valaistusolosuhteet tarjoava Vetrospace-tila. Toimistoassistentin työtila sijoitettiin polttopisteeksi tilojen keskelle.
Kympinarvoiset kumppanit
Nyt kun tilat ovat valmiit, hyvinvointiajattelu näkyy toimistossa laadukkaina materiaaleina, ergonomisina työpisteinä, loistavana akustiikkana ja vuorokausirytmiä tukevana valaistuksena.
”Kaikki työpisteet ovat säädettäviä. Pidämme etäkokoukset mielellään seisten, jolloin kokoustamisesta tulee luonnostaan ryhdikkäämpää ja aktiivisempaa”, Sistonen sanoo.
Saimme Spondan avulla juuri sellaiset tilat kuin halusimme.
Tiloista löytyy myös käteviä, käytettävyyttä lisääviä yksityiskohtia. Esimerkiksi huoneiden himmennetyt lasiseinät saa napin painalluksella kirkkaiksi, niin että valo pääsee palaveriaikojen ulkopuolella virtaamaan tilasta toiseen.
Sistosen mukaan sekä henkilöstö että sidosryhmät ovat olleet tiloihin enemmän kuin tyytyväisiä. Hän pitää projektin onnistumisen avaintekijänä asiantuntijakumppaneiden vahvaa paneutumista ja ammattitaitoa.
”Saimme Spondan avulla tiloistamme juuri sellaiset kuin halusimme ja sisustus- ja valaistussuunnittelija toteutti toimistoomme brändimme mukaisen arvokkaan ja muuntojoustavan sisustuksen. Toimistolle on nyt ilo pyytää asiakkaita ja uskon, että tilat houkutteleva entistä paremmin myös kansainvälisiä osaajia”, Sistonen hymyilee.