Wow-efektejä ja viihtyisyyttä – Ratina ja Elo uudistuvat ulkoa ja sisältä
Tamperelainen Ratina ja ylöjärveläinen Elo uudistuvat kevään aikana yhä vetovoimaisemmiksi viihtymiskeskuksiksi. ”Haluamme tarjota entistä enemmän syitä lähteä kauppakeskukseen, kun koronakriisi on ohi”, Ratinan kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola sanoo.
Vuonna 2018 Tampereelle avattu kauppakeskus Ratina ja Ylöjärvelle vuonna 2009 avattu Elo ovat olleet avaamisestaan asti alueidensa suosituimpia ostos- ja tapahtumapaikkoja. Mistä tarve uudistuksille on syntynyt?
Haluamme tarjota asiakkaille jatkuvasti jotain uutta ja yllättävää.
”Se, että kauppakeskus menestyy ei takaa sitä, etteikö konseptia tarvitsisi kehittää. Pyrimme kuuntelemaan asiakkaidemme toiveita herkällä korvalla ja tarjoamaan heille jatkuvasti jotain uutta ja yllättävää”, Ratinan kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola sanoo.
Uudistukset suoritetaan kevään aikana aiempaa hiljaisemmissa kauppakeskuksissa, kun koronapandemia on sulkenut osan liikkeistä ja vähentänyt kauppakeskusasiointia.
Kesään mennessä valmistuvien uudistusten tavoitteena on tarjota ihmisille yhä useampia syitä lähteä kauppakeskukseen, sekä saada heidät viihtymään keskuksissa entistä pidempään.
”Haluamme, että kauppakeskuksiimme voi tulla viihtymään ja hankkimaan elämyksiä – ja että ostosten lomassa voi nauttia entistä paremmin kohteen aktiviteettitarjonnasta, tunnelmasta ja yhteisöllisyydestä sitten kun liikkuminen ja kokoontuminen on taas turvallista,” Ahola kuvailee.
Wow-kokemuksia lapsiperheille
Sekä Ratinassa että Elossa uudistuksella halutaan puhutella kaikenikäisiä kävijöitä. Erityisesti on huomioitu lapsiperheet ja heidän tarpeensa.
”Ratinan toiselle isolle piha-alueelle, Ratinan aukiolle, on rakentumassa lapsiperheille todellinen wow-kokemus. Isolta leikkialueelta tulee löytymään kaikenikäisille sopivaa tekemistä ja maisemoitu ympäristö tarjoaa elämyksellisen virkistymiskeitaan myös aikuisille”, kertoo uudistusten toteuttamisesta vastaava konsultti Anna Bevz Bolder Development Oy:stä.
Myös kauppakeskus Elossa uudistusta on tehty lapsiperheet edellä. Kauppakeskuspäällikkö Timo Matinlompolon mukaan tavoitteena on tarjota lapsille uudenlaisia virikkeitä.
”Uudet leikkipaikat ja istuinalueet tullaan sijoittelemaan käytäväalueille, niin että osa perheenjäsenistä voi viihtyä niissä sillä aikaa, kun toiset shoppailevat vieressä sijaitsevissa liikkeissä tai viettävät aikaa kahviloissa”, Matinlompolo sanoo.
Entistä parempi asiakaskokemus
Anna Bevzin mukaan suunnitelluilla uudistuksilla parannetaan sekä asiakkaiden että vuokralaisyritysten asiakaskokemusta.
Eri ikäisille vierailijoille on suunnitteilla omia rentouttavia ja inspiroivia levähdysalueita.
”Menestyvältä kauppakeskukselta vaaditaan kahta asiaa – viihtyisyyttä ja elämyksellisyyttä sekä arkiasioinnin sujuvuutta. Ilman näitä kuluttaja tekee ostoksensa verkkokaupasta.”
Ratinassa asiakkaiden viihtyisyyttä lisätään materiaalivalinnoilla ja valaistuksella. Wow-efektejä haetaan näyttävillä katto- ja seinärakenteilla ja vihersisustamisella.
Elossa panostetaan erityisesti sisäänkäynnin houkuttavuuteen, näyttäviin kattoelementteihin ja tunnelmalliseen valaistukseen.
Kummassakin kauppakeskuksessa uudistetaan lounge-alueiden viihtyvyyttä. Erilaisilla levähdysalueilla halutaan puhutella eri ikäisiä vierailijoita.
Tapahtumarikasta shoppailua
Suurista yleisötapahtumistaan tunnetussa Ratinassa uudistus laajentaa myös ostosvalikoimaa. Kauppakeskuksen 1-kerroksen tapahtuma-aluetta kehitetään kauppahallimaisella marketplaza-teemalla ja aukiolla on yhä enemmän paikkoja promootioille ja pop-up-myymälöille.
”Meillä oli Ratinassa vuonna 2019 huikeat 75 tapahtumapäivää. Kun uudistus on valmis ja koronapandemia ohi, tapahtuma-aukio toimii entistä houkuttelevampana paikkana myös promootioille ja pop-up-liikkeille”, Ahola kertoo.
Tapahtuma-aluetta kehitetään kauppahallimaisella marketplaza-teemalla.
Uudistuksen tavoitteena on lisätä myös asioinnin sujuvuutta. Kummassakin kauppakeskuksessa arkiasiointia helpotetaan selkeämmällä opastuksella ja Elossa myös liikkeiden uudelleensijoittelulla.
Kevään aikana kumpaankin kauppakeskukseen tulee myös uusia brändejä. Sekä Ratinassa että Elossa ovensa on jo avannut muun muassa JYSK ja Ratinaan on tulossa useita uusia vuokralaisia, mikä tarkoittaa yhteensä 3 500 neliömetrin verran uutta shoppailutilaa.
Koko alueen vetovoima kasvaa
Aholan mukaan koko keskusta hyötyy siitä, että alue ja sen toimijat kehittyvät ja houkuttelevat entistä enemmän ihmisiä keskustaan ja sen lähialueille.
”Haluamme olla tukemassa Ratinan uudistuksella koko keskusta-alueen kokonaiskehitystä ja odotamme innolla myös Kannen areenan ja raitiovaunuyhteyksien valmistumista. Ratikkapysäkit tulevat aivan kauppakeskuksen eteen, mikä helpottaa tänne saapumista entisestään”, Ahola sanoo.
Sekä Ahola että Matinlompolo haastavat kauppakeskusten asiakkaita jatkossakin aktiiviseen vuorovaikutukseen.
Uudistukset eivät lopu tähän, joten meille kannattaa edelleenkin antaa palautetta.
”Uudistukset eivät lopu tähän, joten meille kannattaa jatkossakin antaa palautetta. Oman toiveen voi nähdä toteutuvan vaikka jo seuraavassa uudistuksessa”, Ahola nauraa.
Bongaa nämä uudistuvasta Ratinasta!
- Ratinan aukion iso ja inspiroiva leikkialue
- Viihtyisät ja eri tyyppiset lounge-alueet
- 1. kerroksen marketplaze
- Mini-Ratinan uudet tilat ja leikki-lounge
- Sisätilojen uusi tiilikaupunkimainen ilme, Ratinan rataskuvioinnit ja lattioiden viuhkaladonnat
- Uudenlainen vihersisustus
- 3. kerroksen näyttävä alakatto
- Uudistettu info-piste
- Uudet opasteet
Bongaa nämä uudistuvasta Elosta!
- Uusi moderni logo
- Näyttävä sisääntulo ja julkisivu
- Lasten eri tyyppiset leikkipisteet
- Viihtyisät lounge-alueet
- Uudenlainen vihersisustus
- Mielenkiintoiset valaistusratkaisut
- Uudet opasteet