Rullaavaa apua IT-ongelmiin

Juho Syrjänen viihtyy hyvin MOWn rennossa ja inspiroivassa työyhteisössä.

”Tein aikaisemmin töitä perinteisessä toimistossa, jossa olimme sermien takana kopeissamme. Avoimemmassa coworking-ympäristössä on mieluisampaa.”

Normaali IT-työ on Syrjäsen mielestä usein vähän tylsää. MOWssa on siinäkin mielessä erilaista.

”Täällä tulee eteen kaikenlaisia tilanteita. Myös haastavampia ongelmia, jotka edellyttävät enemmän miettimistä.”

IT-tuki vilkkaassa käytössä

Juho Syrjänen on ainakin toistaiseksi MOWn ainoa IT-asiantuntija. IT-tuen palvelut tarjoaa Vincit, jonka työntekijä Syrjänen virallisesti on. Työmaana vain on MOW, joten samalla Syrjänen on yksi MOWilaisista.

”Minulla on Vincitillä hyvä tukiverkko asiantuntijoita. Yhteistyössä ratkomme vaativia IT-asioita. En siis ole yksin, vaan saan apuvoimia tarvittaessa”, Syrjänen lisää.

Pätevä tietotekninen apu on koko ajan MOWn jäsenten käytettävissä.

”Istun kopissani tai liikun ympäri taloa. Jos MOWilaiselle tulee jokin tietotekniikkaan liittyvä ongelma, minulle voi soittaa tai vetää hihasta”, Syrjänen toteaa.

Joinakin päivinä IT-asiantuntija saa juosta – tai pikemminkin rullailla tasapainoskootterillaan – yhdeksästä viiteen tukka putkella tehtävästä toiseen, joskus on hiljaisempaa.

”Aina kuitenkin riittää tekemistä. MOWilaiset näyttävät kokevan palvelun hyväksi ja käyttävät sitä paljon.”

Päivittäinen tekninen tuki sisältyy yhteisen toimitilan jäsenmaksuun. Lisäksi MOWilaiset saavat tarvittaessa apua laitehankintoihinsa ja isompiin tietoteknisiin projekteihinsa, kuten esimerkiksi palvelinympäristön rakentamiseen. Niistä tosin veloitetaan vähän.

IT-asiantuntija joutuu joskus kehittelemään hyvinkin innovatiivisia ratkaisuja.

Kallista työaikaa säästyy

Juho Syrjänen setvii työssään monenlaisten yritysten IT-pulmia. Aika usein kyse on jonkin tietokoneohjelman toimivuusongelmasta tai yhteensopivuusongelmista. 

”Kaksi kolmasosaa ongelmista ratkeaa hujauksessa. Joskus eteen tulee haastavampi tilanne, joka edellyttää enemmän miettimistä.”

On tietotekninen ongelma pieni tai iso, sen miettiminen omin päin lohkaisee aina yritysten arjesta pois arvokasta työaikaa.

”MOWn IT-palvelu on yhteisön jäsenelle iso rahansäästö verrattuna siihen, että hän yrittää ratkaista ongelmaa Googlen avulla”, Syrjänen sanoo.

IT-asiantuntija joutuu joskus kehittelemään hyvinkin innovatiivisia ratkaisuja.

”Joudun sopeuttamaan ongelmien ratkaisun kaikenlaisiin laitteisiin. Yhteisön jäsenillä voi olla käytössään millainen laite tahansa: Windows, Mac, iPhone. Innovointia vaatii, kun eteen tulee esimerkiksi laite, jota ei ole nähnyt sitten vuoden kivi ja nakki ja laite pitäisi kytkeä meidän systeemeihimme”, Syrjänen hymähtää.

”Ja ihmiset käyttävät tietokoneita eri tavalla. Jollain saattaa olla laite ihan jumissa ja täynnä vaikka mitä.”

Niin tai näin, IT-maailman monissa ongelmatilanteissa on edelleen käyttökelpoinen perinteinen konsti, johon Syrjänen neuvoo turvautumaan ensimmäiseksi:

”Käynnistä tietokone kerran uudelleen ennen kuin soitat apua. Melko usein tämä toimenpide korjaa ongelman, ja samalla säästyy molempien aikaa.”

Julkaistu 12.4.2017

Jaa