• Artikkelit
  • Kosmetiikkabrändi Lyko aloitti Suomen valloituksen Forumista: ”Halusimme näköalapaikan, jota ei voi olla huomaamatta”

Kosmetiikkabrändi Lyko aloitti Suomen valloituksen Forumista: ”Halusimme näköalapaikan, jota ei voi olla huomaamatta”

Pohjoismaiden johtava kosmetiikkaketju Lyko hakee kasvua ja tunnettuutta näkyvillä paikoilla sijaitsevilla liiketiloilla. Suomen ensimmäinen myymälä veti avajaisviikolla 31 000 kävijää ja nosti maakohtaisen myynnin ennätystulokseen.

Kun kahdeksassa maassa toimiva, yli 900 ihmistä työllistävä ja omaa tuotekehitystä tekevä kauneudenhoidon verkkokauppa Lyko avasi toukokuussa 2023 Suomen ensimmäisen myymälänsä, jonot ulottuivat Forumilta Stockmannille asti.

”Ensimmäiset asiakkaat tulivat jonottamaan ovien taakse jo neljä tuntia ennen avaamista ja jonossa oli parhaimmillaan jopa 400 ihmistä”, Forumin myymälän Flagship Store Manager Armi Aho kertoo.

Avaintekijänä loistava sijainti

Ahon mukaan Suomen valloitukseen valmistauduttiin huolella. Lippulaivamyymälän tilat valittiin mahdollisimman näkyvältä ja vilkkaalta paikalta Helsingin ydinkeskustasta ja avajaisia edelsi vahva ennakkomarkkinointi. Tavoitteena oli ottaa merkittävä kasvuloikka sekä tunnettuudessa että myynnissä.  

Lukiolaistytöt Julia Lagerström, Noelle Kock ja Jessica Eskman vierailevat Lykon uudessa myymälässä viikoittain. Parasta on se, että täällä pääsee testailemaan tuotteita vapaasti, niin ettei tarvitse pettyä siihen mitä ostaa”, tytöt sanovat. 

”Ensimmäisen viikon aikana meillä kävi 31 000 asiakasta ja kesä-heinäkuussa noin 3 000 päiväkävijää. Myymäläavaus kiritti jo ennestään kasvussa ollutta Suomen myyntiä, saimme käytännössä maakohtaisen liikevaihtomme yli tuplaantumaan edellisvuoteen nähden”, Aho iloitsee. 

Aho pitää onnistumisen tärkeimpänä tukijalkana myymälän loistavaa sijaintia.

”Sijainti oli meille tärkein asia uutta liiketilaa etsiessä. Löysimme näköalapaikan, jota kukaan ei voi olla huomaamatta. Tilat ovat isoine näyteikkunoineen ja vilkkaine sisääntuloineen lunastaneet kaikki odotuksemme ja asiakkaat ovat ottaneet myymälän omakseen”, Aho iloitsee. 

Lyko halusi ensimmäiselle Suomi-myymälälleen mahdollisimman keskeisen paikan ydinkeskustasta. Unelmatilat löytyivät Forumista, kahden Helsingin keskustan maamerkin, Päärautatieaseman tornin ja Forumin lasikulman läheisyydestä. 

Kauppakeskusjohtajan Mervi Jäntin mukaan Lyko täydentää hienosti Forumin tarjoomaa ja vahvistaa sen roolia kansainvälistä kasvua tekevien brändien toivekauppakeskuksena.  

”On hienoa saada Forumiin johtava pohjoismainen kauneusbrändi, joka ymmärtää laadukkaan liiketilan arvon ja tärkeyden. Lykon ohella Forumista löytyvät muun muassa Gina Tricotin, Beyond Retron, Stadiumin, Scandinavian Outdoorin, XS-lelujen ja Granitin lippulaivamyymälät”, Jäntti kertoo.

Play bar -testiasemalla pääsee testaamaan hiustuotteita ja -laitteita joko omatoimisesti tai henkilökunnan avustuksella. Julia, Noelle ja Jessica ehtivät käydä ottamassa hiuksiinsa laineet lukion hyppytunnilla.      

Jäntti näkee Forumin suosion kumpuavan tunnettuudesta ja keskeisestä sijainnista.

”Forum on tunnettu ja jatkuvasti uudistuva kauppakeskus, joka kokoaa sekä turistit että kaupunkilaiset yhteen. Tänä syksynä avaamme uudistuvan ravintolamaailman ja myös lasikulman ja hissiaulojen ilmeet kohentuvat. Joulun alla Forumiin on tulossa paljon kiinnostavia pop up -myymälöitä”, Jäntti mainitsee.  

Kauneuden leikkikenttä

Lyko sai Spondan omistamasta Forumin kauppakeskuksesta käyttöönsä yli 300 neliötä myymälätilaa. Tilat sijaitsevat katutasolla ja myymälään johtaa kaksi sisäänkäyntiä. Simonkadun puolella sisäänkäyntiä reunustavat isot näyteikkunat. 

Myymälätilan sydän on kauneudenhoitotuotteiden testiasema Styling bar. Tarjolla olevien trendituotteiden lomaan on sijoiteltu myös tuoreita kukkia.

Pastellinsävyisessä, kauneudenhoidon karkkikauppaa muistuttavassa myymälässä asiakkaita inspiroidaan herkullisilla esillepanoilla ja tuotekokeiluihin innostavilla testiasemilla.

Play barissa asiakkaat saavat kokeilla hiustuotteita ja laitteita ja Styling barissa kauneudenhoitotuotteita. 

”Olemme verkkokauppa, joka haluaa luoda henkilökohtaisen suhteen asiakkaisiinsa. Tämä onnistuu parhaiten omassa myymälässä, jossa asiakkaat pääsevät testaamaan tuotteita omatoimisesti. Hyvä asiakaspalvelu innostaa vierailemaan myös verkkokaupassa useammin”, Aho kertoo. 

Matilda Kämäräinen ja Helmi Kaartinen arvostavat Lykon laajaa valikoimaa ja hyvää asiakaspalvelua. ”On kiva, että täältä löytyy muutakin kuin pelkkää pintakosmetiikkaa ja myyjät auttavat oikeiden tuotteiden valinnassa”, Helmi sanoo.   

Myymälästä tapahtuma-areenaksi

Toinen myymälän erikoisuus on muunneltavuus. Kaikki kalusteet on varustettu Styling baria lukuun ottamatta pyörillä. 

”Myymälämme on suunniteltu tapahtuma-areenaksi, joka muotoutuu mitä erilaisempiin tarpeisiin. Jo ensimmäisellä viikolla myymälässä järjestettiin neljä erilaista tapahtumaa, lehdistötilaisuus, PR-tapahtuma, tavarantoimittajien tilaisuus sekä Benjamin Peltosen keikka”, Aho kertoo.

”Halusimme kasvattaa uudella Suomi-myymälällä ketjun tunnettuutta ja myyntiä – ja sen me todella teimme. Tilat ovat lunastaneet sijainteineen, asiakasvirtoineen ja isoine näyteikkunoineen kaikki odotuksemme”, Lykon Flagship Store Manager Armi Aho iloitsee. 

Ahon mukaan brändille tuo merkittävää lisäarvoa se, että myös Forum on kauppakeskuksena hyvin aktiivinen ja yhteisöllinen toimija.

”Forum järjestää monenlaisia tapahtumia ja hankkeita, mikä avaa myös meille mahdollisuuden tehdä laajempaa yhteistyötä kauppakeskuksen kanssa. Olemme olleet yhdessä Forumin kanssa mukana jo Weekend Festivaaleilla omilla Onnenpyörä- ja Touch up station -hiuspisteillämme.”

Myös tapahtumien järjestäminen edellyttää tiloilta parasta mahdollista sijaintia.  

”Yhteisöllisen tapahtuma- ja kohtaamispaikan on oltava saavutettavissa joka suunnasta ja kaikilla kulkuvälineillä”, Aho kiteyttää. 

Myymälään johtaa sisäänkäynnit sekä kauppakeskuksesta että Simonkadulta. Aktiivinen vuokranantaja tuo Lykolle lisäarvoa myös tapahtumien ja yhteistyöhankkeiden muodossa – yhteistyötä on viritelty jo muun muassa Weekend Festivaaleilla. 

Vastuullinen valinta

Kimaltavasta ulkokuorestaan huolimatta Lykon toimintaa ohjaa vahva vastuullisuuden ajatus. Brändi haluaa valmistaa ja tarjota tuotteita, jotka ovat hyviä ihmisille ja ympäristölle. Lykossa arvostetaan myös kiinteistönomistajan vastuullisuutta.

”Arvostamme sitä, että vuokranantajamme on vertailuryhmässään yksi maailman viidestä vastuullisimmista kiinteistöalan yrityksestä. Pääsemme hyödyntämään tiloissamme 100 % uusiutuvaa energiaa ja talossa on hyvät kierrätysmahdollisuudet”, Aho kiittelee. 

Jaa

Kiinnostuitko kiinteistöistämme? Tutustu toimitiloihimme.