Kosmetiikkabrändi Lyko aloitti Suomen valloituksen Forumista: ”Halusimme näköalapaikan, jota ei voi olla huomaamatta”
Pohjoismaiden johtava kosmetiikkaketju Lyko hakee kasvua ja tunnettuutta näkyvillä paikoilla sijaitsevilla liiketiloilla. Suomen ensimmäinen myymälä veti avajaisviikolla 31 000 kävijää ja nosti maakohtaisen myynnin ennätystulokseen.
Kun kahdeksassa maassa toimiva, yli 900 ihmistä työllistävä ja omaa tuotekehitystä tekevä kauneudenhoidon verkkokauppa Lyko avasi toukokuussa 2023 Suomen ensimmäisen myymälänsä, jonot ulottuivat Forumilta Stockmannille asti.
”Ensimmäiset asiakkaat tulivat jonottamaan ovien taakse jo neljä tuntia ennen avaamista ja jonossa oli parhaimmillaan jopa 400 ihmistä”, Forumin myymälän Flagship Store Manager Armi Aho kertoo.
Avaintekijänä loistava sijainti
Ahon mukaan Suomen valloitukseen valmistauduttiin huolella. Lippulaivamyymälän tilat valittiin mahdollisimman näkyvältä ja vilkkaalta paikalta Helsingin ydinkeskustasta ja avajaisia edelsi vahva ennakkomarkkinointi. Tavoitteena oli ottaa merkittävä kasvuloikka sekä tunnettuudessa että myynnissä.
”Ensimmäisen viikon aikana meillä kävi 31 000 asiakasta ja kesä-heinäkuussa noin 3 000 päiväkävijää. Myymäläavaus kiritti jo ennestään kasvussa ollutta Suomen myyntiä, saimme käytännössä maakohtaisen liikevaihtomme yli tuplaantumaan edellisvuoteen nähden”, Aho iloitsee.
Aho pitää onnistumisen tärkeimpänä tukijalkana myymälän loistavaa sijaintia.
”Sijainti oli meille tärkein asia uutta liiketilaa etsiessä. Löysimme näköalapaikan, jota kukaan ei voi olla huomaamatta. Tilat ovat isoine näyteikkunoineen ja vilkkaine sisääntuloineen lunastaneet kaikki odotuksemme ja asiakkaat ovat ottaneet myymälän omakseen”, Aho iloitsee.
Kauppakeskusjohtajan Mervi Jäntin mukaan Lyko täydentää hienosti Forumin tarjoomaa ja vahvistaa sen roolia kansainvälistä kasvua tekevien brändien toivekauppakeskuksena.
”On hienoa saada Forumiin johtava pohjoismainen kauneusbrändi, joka ymmärtää laadukkaan liiketilan arvon ja tärkeyden. Lykon ohella Forumista löytyvät muun muassa Gina Tricotin, Beyond Retron, Stadiumin, Scandinavian Outdoorin, XS-lelujen ja Granitin lippulaivamyymälät”, Jäntti kertoo.
Jäntti näkee Forumin suosion kumpuavan tunnettuudesta ja keskeisestä sijainnista.
”Forum on tunnettu ja jatkuvasti uudistuva kauppakeskus, joka kokoaa sekä turistit että kaupunkilaiset yhteen. Tänä syksynä avaamme uudistuvan ravintolamaailman ja myös lasikulman ja hissiaulojen ilmeet kohentuvat. Joulun alla Forumiin on tulossa paljon kiinnostavia pop up -myymälöitä”, Jäntti mainitsee.
Kauneuden leikkikenttä
Lyko sai Spondan omistamasta Forumin kauppakeskuksesta käyttöönsä yli 300 neliötä myymälätilaa. Tilat sijaitsevat katutasolla ja myymälään johtaa kaksi sisäänkäyntiä. Simonkadun puolella sisäänkäyntiä reunustavat isot näyteikkunat.
Pastellinsävyisessä, kauneudenhoidon karkkikauppaa muistuttavassa myymälässä asiakkaita inspiroidaan herkullisilla esillepanoilla ja tuotekokeiluihin innostavilla testiasemilla.
Play barissa asiakkaat saavat kokeilla hiustuotteita ja laitteita ja Styling barissa kauneudenhoitotuotteita.
”Olemme verkkokauppa, joka haluaa luoda henkilökohtaisen suhteen asiakkaisiinsa. Tämä onnistuu parhaiten omassa myymälässä, jossa asiakkaat pääsevät testaamaan tuotteita omatoimisesti. Hyvä asiakaspalvelu innostaa vierailemaan myös verkkokaupassa useammin”, Aho kertoo.
Myymälästä tapahtuma-areenaksi
Toinen myymälän erikoisuus on muunneltavuus. Kaikki kalusteet on varustettu Styling baria lukuun ottamatta pyörillä.
”Myymälämme on suunniteltu tapahtuma-areenaksi, joka muotoutuu mitä erilaisempiin tarpeisiin. Jo ensimmäisellä viikolla myymälässä järjestettiin neljä erilaista tapahtumaa, lehdistötilaisuus, PR-tapahtuma, tavarantoimittajien tilaisuus sekä Benjamin Peltosen keikka”, Aho kertoo.
Ahon mukaan brändille tuo merkittävää lisäarvoa se, että myös Forum on kauppakeskuksena hyvin aktiivinen ja yhteisöllinen toimija.
”Forum järjestää monenlaisia tapahtumia ja hankkeita, mikä avaa myös meille mahdollisuuden tehdä laajempaa yhteistyötä kauppakeskuksen kanssa. Olemme olleet yhdessä Forumin kanssa mukana jo Weekend Festivaaleilla omilla Onnenpyörä- ja Touch up station -hiuspisteillämme.”
Myös tapahtumien järjestäminen edellyttää tiloilta parasta mahdollista sijaintia.
”Yhteisöllisen tapahtuma- ja kohtaamispaikan on oltava saavutettavissa joka suunnasta ja kaikilla kulkuvälineillä”, Aho kiteyttää.
Vastuullinen valinta
Kimaltavasta ulkokuorestaan huolimatta Lykon toimintaa ohjaa vahva vastuullisuuden ajatus. Brändi haluaa valmistaa ja tarjota tuotteita, jotka ovat hyviä ihmisille ja ympäristölle. Lykossa arvostetaan myös kiinteistönomistajan vastuullisuutta.
”Arvostamme sitä, että vuokranantajamme on vertailuryhmässään yksi maailman viidestä vastuullisimmista kiinteistöalan yrityksestä. Pääsemme hyödyntämään tiloissamme 100 % uusiutuvaa energiaa ja talossa on hyvät kierrätysmahdollisuudet”, Aho kiittelee.