• Artikkelit
  • Kiuas lämpenee Warner Musicilla keskellä päivää

Kiuas lämpenee Warner Musicilla keskellä päivää

Saunatilat ovat monelle yritykselle tärkeä osa yrityskulttuuria, niin myös Suomen Warner Musicin toimistolla. Löylyissä ei kuitenkaan enää solmita salaisia sopimuksia, kuten vielä muutama vuosikymmen sitten.

Suomen Warner Musicin A&R Manager Lasse Kurki lämmittää Kampissa, Olavinkadulla sijait­sevan toimiston yläkerrassa sau­naa puoli yhdentoista aikaan aamupäivällä. 

”Päiväsaunassa on jotain vähän kapinallista ja röyhkeää”, hän toteaa, ja kertoo vievänsä tällä kertaa saunomaan Kauniit ja uhkarohkeat -bändin jäseniä.

”Saunassa on välittömämpää, siellä syntyy erilaista luottamusta ja rennompi yhteys”, Kurki pohtii. Levy-yhtiölle saunat ovat osa edustustiloja, jotka ovat kovassa käytössä muutenkin. Mutta mitä siellä saunassa oikein tapahtuu? Yritys­ten saunakulttuurista monelle tulee mieleen Kekkonen ja miesten kesken käydyt neuvottelut.

Saunakeskusteluja tutkinut puheviestinnän tutkija Jukka-Pekka Puro Turun yliopistosta vahvistaa, että suomalaisen saunakulttuurin nykymaineen takana on ehdottomasti Kekkonen.

”Kekkonen oikeastaan loi saunassa sopimisen kulttuurin. Neuvostosuhteiden hoitamisessa oli tärkeää tietynlainen äijäily ja fyysisen kunnon koettelu, ja usein oltiinkin hiihtämässä ja päälle kovissa löylyissä ottamassa vähän miehestä mittaa. Samalla solmittiin ja vahvistettiin idänsuhteita ja käytiin tärkeitä neuvotteluja”, Puro kertoo.

Sauna on tärkeä Warner Musicin imagon kannalta

Warnerin saunassa ei neuvotteluja käydä, vaan se on pyhitetty virkistys- ja juhlakäyttöön.

”Esimerkiksi uuden levyn läpikuuntelu pidetään usein saunan viereisessä isossa neuvotteluhuoneessa ja sen jälkeen voidaan ottaa löylyt päälle. Sau­naan viedään myös artisteja ja yhteistyökumppaneita”, Warnerin talousjohtaja Mikko Manninen sanoo.

Mannisen mukaan myös pyörällä tai lenkkeillen työmatkansa kulkevat hyödyntävät suihkutiloja päivittäin.

Saunatiloilla toimiston yhteydessä on myös merkitystä kansainvälisen levy-yhtiön brändille: se on suomalaisuuden esiintuomista ja persoonallisuutta.

”Kyllä nämä aina vähintään esitellään ulkomaisille vieraille”, Manninen jatkaa.

Myös Jukka-Pekka Puro tunnistaa saunan merkityksen kansallisena erottautumiskeinona ja imagotekijänä.

”Vastaavasti suurissa japanilaisissa firmoissa pidetään perinteisiä teeseremonioita vieraille. Tällaiset ovat tärkeitä tapoja tuoda esiin paikallista kulttuuria ja rakentaa yritykselle ikään kuin juuria ympäristöönsä”, Puro toteaa.

Warner Musicin sauna on kaikkien yhteinen

Jukka-Pekka Puro näkee saunakulttuurissa myös ongelmia tasa-arvon kannalta, jos pelisäännöistä ei sovita.

”Vahvoiksi kielikuviksi iskostuneisiin sanontoihin saunassa sopimisesta liittyy nimenomaan mielikuvia tilasta, jonne vain tietyillä on pääsy. Esimerkiksi naisilla ei perinteisessä saunakulttuurissa ole ollut asiaa löylyhuoneeseen ja siten tärkeisiin neuvotteluihin”, hän avaa.

Siksi onkin tärkeää, että yrityksen saunatilojen käytöstä on sovittu yhdessä, eikä sinne viedä neuvotteluja tai päätök­sentekoa. Warnerin HR-päällikkö Minna Paakkola on samoilla linjoilla, vaikka heillä ei asiaa ole tarvinnut sen kummemmin alleviivata.

”Meillä saunakulttuuri on kyllä kaikkien yhteistä, vaikka saunommekin yleensä miesten ja naisten vuoroissa.
En usko että kenellekään tulisi mieleenkään käyttää saunaa vaikka neuvottelujen käymiseen”, kertoo itsekin innokas saunoja Paakkola.

Jukka-Pekka Puro arvioi, että saunan suosio tänä päivänä liittyy rauhoittumiseen ja läsnäoloon. Tämä on varmasti myös osasyy sille, miksi monet yritykset haluavat taas tiloihinsa saunan.

”Sauna on ympäristönä altis hitaalle keskustelulle, eikä siellä ole häiriöitä kuten puhelimia ja tieto­koneita”, hän pohtii.

Julkaistu 24.10.2017

Jaa