
Kauppakeskustapahtuma rakentaa brändiä ja hyviä asiakassuhteita
Kauppakeskusten tapahtumat ovat kasvaneet vuosi vuodelta suuremmiksi. Laadukkaasti toteutetut tapahtumat rikastavat kaupunkikulttuuria ja lisäävät kauppakeskuksen myyntiä. Kuinka onnistunut tapahtuma rakennetaan?
Kauppakeskus Ratinan markkinointipäällikön Heidi Pitkämäen mukaan kauppakeskustapahtumien merkitys on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
”Kauppakeskukset ovat muuttumassa yhä vahvemmin elämyskeskuksiksi, jonne tullaan viihtymään ja kuluttamaan aikaa. Maksuttomat tapahtumat houkuttelevat asiakkaita paikalle ja vauhdittavat myös liikkeiden myyntiä”, Pitkämäki sanoo.

Sosiaalinen media on lisännyt merkittävästi tapahtumien vetovoimaa.
Kauppakeskukset tarjoavat tapahtumille ihanteelliset ympäristöt jokaisena vuodenaikana. Lämpimät ja siistit tilat, joissa vessat, ravintolat ja kahvilat ovat lähellä, tekevät tapahtumista houkuttavia.
Brändit ja tuotteet näkyviin
Kauppakeskustapahtumia järjestetään ennen kaikkea kauppakeskuksessa toimivien liikkeiden menestyksen tueksi sekä kauppakeskusbrändin vahvistamiseksi. Huolella suunniteltu ja tiettyä kohderyhmää kiinnostava tapahtuma vahvistaa merkittävästi kauppakeskuksen myyntiä.

Tapahtumien vetovoimaa on lisännyt sosiaalisen median käyttö. Esiintyjät viestivät somessa kauppakeskusvierailuistaan ja innostavat faneja paikalle.
Huolella suunniteltu tapahtuma vahvistaa merkittävästi kauppakeskuksen myyntiä.
Tapahtuman onnistumisen kannalta oleellista on myös sopivan tilan löytäminen. Ympäristön on istuttava saumattomasti tapahtuman luonteeseen.

Forumissa Antti Tuiskulle rakennettiin oma näyttely Anatude-levyn julkistamistilaisuuden yhteyteen. Jenni Vartiaiselle puolestaan järjestettiin Monologi-levyn julkaisun yhteyteen ”silent disco” Forumin tyhjänä olleeseen liiketilaan.
Maksuton tapahtuma on avoin kaikille
Kauppakeskustapahtumien yksi tavoite on auttaa pitkien asiakassuhteiden luomisessa. Tapahtumilla on myös yhteiskunnallista ja kaupunkikulttuurillista arvoa. Maksuttomina ne mahdollistavat elämykset kaikille tasapuolisesti. Monipuolinen tapahtumatarjonta lisää myös alueen vireyttä ja vetovoimaa.

Pitkämäki mainitsee esimerkkinä ylöjärveläisen kauppakeskus Elon tubettajatapahtuman.
Kauppakeskus voi luoda kokoaan isompaa kaupunkikulttuuria.
”Elon Tubailut tuo kauppakeskukseen nuoria eri puolilta Pirkanmaata. Viimeksi Herbalistia, ZoneVD:ta, Sita Salmista, Mikirottaa ja Jasminsofiaa oli tullut katsomaan tilan täydeltä nuoria naapurikunnista asti. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että pienempikin kauppakeskus voi luoda kokoaan isompaa kaupunkikulttuuria”, Pitkämäki sanoo.
Yhteistyöllä järjestetyt tapahtumat yleistyvät
Tampereen Ratinassa tapahtumia on järjestetty tiuhaan, mikä on kasvattanut huhtikuussa avatun Ratinan tunnettuutta ja kävijämääriä.
Suurin osa tapahtumista, esimerkiksi Ratinan Vappu, Ratina Fashion Day ja Ratina Shopping Festival ovat kauppakeskuksen omaa käsialaa. Monet tapahtumista ovat kuitenkin syntyneet yritysten tai yhdistysten kanssa tehdyn yhteistyön pohjalta, jolloin kauppakeskus tarjoaa tilansa sidosryhmien käyttöön.

”Ratinan Stadionilla järjestettävät urheilutapahtumat, konsertit ja festivaalit näkyvät usein myös meidän tiloissamme. Tapahtumatuotannossa yhteisöllisyys onkin nyt arvossa; muun muassa Nuorten Yleisurheilun MM-kisojen avajaiset järjestettiin Ratinan Olympia-aukiolla Tampereen Kaupungin ja Pyrinnön toimesta”, Pitkämäki kertoo.
Moni huippuartisti on aloittanut uransa kauppakeskuksen stagelta – ja tekee siksi mielellään yhteistyötä myöhemminkin.
Laaja-alainen yhteistyö on myös Forumin tapahtumien taustalla. Hyvät suhteet Helsingin kaupunkiin, levy-yhtiöihin, artisteihin ja heidän taustaorganisaatioihinsa helpottavat huomattavasti tapahtumien järjestämistä.
Laatu vakuuttaa asiakkaat
Tapahtuman järjestäminen vaatii kauppakeskukselta investointeja. Tapahtumatilan suunnittelu, rakentaminen, AV-tekniikan hankkiminen ja tapahtumasisältöjen tuottaminen verottavat työaikaa ja kassatiliä. Laadusta ei kuitenkaan saa tinkiä. Se olisi asiakkaiden aliarvioimista.

Forumiin on hankittu tasokas esiintymislava, johon näkee kolmesta eri kerroksesta. Isoilla screeneillä ja kaiuttimien sijoittelulla varmistetaan, että kaikki näkevät ja kuulevat, mitä lavalla tapahtuu. Forumin tapahtuman kävijäennätys syntyi pari vuotta sitten Cheekin vierailulla. Silloin katsojia oli yli 3 000.
Näin järjestät vetävän kauppakeskustapahtuman
- Mieti, soveltuuko tapahtuma järjestettäväksi kauppakeskuksessa. Ovatko tilat sopivat? Kiinnostaako tapahtuma asiakaskuntaa?
- Pyri nostamaan liikkeiden tuotteita ja brändejä esiin.
- Laske tarkka ja realistinen budjetti.
- Valitse markkinointikanavat kohderyhmän mukaan.
- Mitoita vartiointi-, huolto- ja siivouspalvelut oikein.
- Korvamerkitse rahaa tapahtuman tuottamiseen ja kehitä selkeä toimintamalli järjestelyjä varten. Näin voit reagoida nopeasti, kun hyvä tapahtumaidea tulee vastaan.
- Rakenna hyvät suhteet tapahtumasisältöjen tuottajiin ja artisteihin.