• Artikkelit
  • Kasvava Helsinki on kilpailukykyinen ja houkutteleva markkinapaikka

Kasvava Helsinki on kilpailukykyinen ja houkutteleva markkinapaikka

Väestönkasvultaan, ostovoimaltaan ja kilpailukyvyltään Pohjoismaiden huippuluokkaan sijoittuva Helsinki houkuttelee nyt sekä asiakkaita että yrityksiä. Pääkaupunki kuuluu Euroopan nopeimmin kasvavien keskusten joukkoon.

Helsinki on yksi Euroopan nopeimmin kasvavia kaupunkeja ja houkuttelevimpia ulkomaisten investointien kohteita. Se on myös kasvava ja kiinnostava kuluttajamarkkina-alue, jonka talous, väestö ja ostovoima kehittyvät suotuisasti.

Tilastokeskus ennustaa Helsingin väkiluvun nousevan yli 700 000 tuhannen asukkaaseen vuoteen 2030 mennessä ja kaupungin talous on viime vuodet kasvanut muuta Suomea nopeammin. Luonnonläheinen, kehittyvä ja eloisa kaupunkikulttuuri vetävät puoleensa myös ennätysmäärin matkailijoita. Vuonna 2017 ylittyi jo neljän miljoonan hotelliyön rajapyykki ja turismi kasvaa Helsingissä muita pohjoismaisia pääkaupunkeja nopeammin.

Kansainväliset ketjut tahtovat jalansijan Helsingistä

Ei ihme, että Helsinki kiinnostaa kansainvälisiä ketjuja kahviloista elokuvateatteri- ja hotellipalveluihin. Toimitilojen kysyntä on kuuminta Helsingin keskustassa.

Kun pohjoismainen kahvilaketju Espresso House vuonna 2015 laajensi Suomeen, ensimmäiset toimipaikat avattiin nimenomaan Helsinkiin, muun muassa ydinkeskustan kauppakeskus Forumiin.

Pääkaupunkiin houkuttelivat kuluttajien ostovoima ja lukuisat mahdollisuudet liiketilojen suhteen, kertoo Espresso House Finlandin toimitusjohtaja Anssi Thureson.

”Helsingin mahdollisuudet kauppakeskuksissa ja katulokaatioissa tarjosivat meille parhaat vaihtoehdot koko Suomessa. Samalla pääsimme testaamaan konseptia ja saimme avattua muutaman erilaisen yksikön, näimme miten ne toimivat.”

Helsingin keskusta on Pohjoismaiden elinvoimaisin

Yhtiö on tehnyt tarkkaa työtä toimipaikkojen valinnassa ja avannut Helsingissä jo 18 kahvilaa keskeisille paikoille ja liikenteen solmukohtiin, joissa kaupunkilaiset liikkuvat. Thureson kiittelee Helsingin keskusta-alueen vetovoimaa.

”Se on kehittynyt ihailtavasti koko ajan. Painopisteen siirtyminen Tuomiokirkolta Kampin suuntaan näkyy”, hän sanoo.

Historiallista ja modernia arkkitehtuuria yhdistelevä Helsingin keskusta oli jopa vuonna 2017 Elävä kaupunkikeskusta ry:n valinta Pohjoismaiden elinvoimaisimmaksi pääkaupunkikeskustaksi. Alueen vetovoimasta kertoo myös ydinkeskustan maamerkiksi muodostuneen Forumin kasvava suosio.

Forum on keskustan tunnetuin kauppakeskus

Tuoreen mielikuvatutkimuksen mukaan vuoden aikana Helsingin keskustassa sijaitsevan Forumin spontaanissa tunnettuudessa on tapahtunut kymmenen prosenttiyksikön kasvu. Tutkimuksen mukaan Forum on nyt tunnettuudessa Helsingin keskustan kauppakeskusten ykkönen varsinkin tärkeässä kohderyhmässään nuorten naisten keskuudessa.  

Forum ansaitsi viime vuonna myös kauppakeskusyhdistys NCSC:n Pohjoismaiden parhaan kauppakeskuksen tittelin. Kauppakeskuksessa pidetään hyvää huolta yrityksistä ja henkilökunnasta, mikä tekee Forumista Suomen parhaan.

Sekä myynti että asiakasvirrat ovat Forumissa kasvussa. Vuonna 2017 asiakasvirta kasvoi kaksi prosenttia, ja vuositasolla kävijöitä on noin 15 miljoonaa.

Forum on säilyttänyt asemansa ydinkeskustassa ja syy siihen on pitkälti hyvä sijainti ja uudistuminen, jonka asiakkaat ovat huomanneet.

Toimialat rautakaupoista kahviloihin vetävät monipuolisia asiakasryhmiä

Forumin asiakaskunnassa korostuvat tutkimuksen mukaan nuoret 15–35-vuotiaat naiset, jotka ovat muita aktiivisempia shoppailijoita ja kahvila- ja ravintolapalveluiden käyttäjiä. He ovat myös innokkaampia paitsi suosittelemaan hyväksi havaitsemiaan palveluita, myös kuuntelemaan toisten suosituksia.

Forumin uudistuminen 2012–2015 toi käyttöön uutta liiketilaa ja houkutteli kauppakeskukseen uusia kuten elektroniikka- ja rautakauppoja. Niiden myötä myös asiakaskunta ja kohderyhmä on laajentunut.

Kävijöissä on yhä enemmän nuorisoa ja vanhempia asiakkaita, jotka tarvitsevat tiloja istua ja viihtyä. ”Erityisesti ravintola- ja kahvilatarjontamme on laajentunut ja ne ovat saaneet heti jalansijaa. Ravintolaliiketoiminta on kasvanut kahdeksan prosenttia”, Spondasta kerrotaan.

Keskustan kauppakeskuksissa käy kuhina

Kansainvälisessä kilpailussa yksi Helsingin haasteista on epäsuotuisa ilmasto: suuren ajan vuodesta vallitsee kylmä ja pimeä sää. Kauppakeskukset tarjoavat kuitenkin viihtyisän ympäristön ympäri vuoden ja säästä riippumatta.

”Mielenkiintoisia ovat tulevat isot hankkeet, Redi, Tripla ja julkisen liikenteen muutokset esimerkiksi Länsimetron myötä”, Espresso Housen Thureson sanoo.

Kaupungin suurimmat asiakasvirrat löytyvät kuitenkin ydinkeskustasta. Asiakkaat mieltävät Forumin ja esimerkiksi Citycenterin juuri kaupunkilaisiksi kauppakeskuksiksi, ja niiden tärkeimpiä valtteja ovat tutkimuksen mukaan monipuolisuuden ohessa ennen kaikkea keskeinen sijainti.

Kun puhutaan maan pääkaupungista, oli kyseessä Tukholma, Oslo tai Helsinki, niin keskustat ovat kiinnostavia sekä asukkaille että turisteille, jotka tulevat pääkaupunkeihin shoppailun ja nähtävyyksien perässä. Keskusta kiinnostaa monia kuluttajaryhmiä nyt ja tulevaisuudessa.

Turistien määrän kasvu on yksi tärkeä indikaattori. Matkailijat ovat Forumin yksi tärkeä kohderyhmä. Kasvussa ovat olleet varsinkin venäläisten ja kiinalaisten turistien määrät.

Julkaistu 27.3.2018

Jaa