• Artikkelit
  • Citycenter uudistuu – viihtyisyys ja uudet palvelut tarjoavat syyn pysähtyä

Citycenter uudistuu – viihtyisyys ja uudet palvelut tarjoavat syyn pysähtyä

Helsingin paraatipaikalla sijaitseva kauppakeskus Citycenter uudistaa K1-kerrostaan. Muutoksilla halutaan lisätä tilojen viihtyisyyttä ja turvallisuutta – ja pysäyttää ihmisvirrat uusien palveluiden äärelle.  

Ensimmäinen asia, joka kiinnittää huomion Citycenterin uudistuneessa K1-kerroksessa ovat massiiviset kattovalaisimet. Aiemmin ritiläkaton sisään piiloutuneet pyöreät valaisimet ovat saaneet valaisinsuunnittelijan käsissä uuden näyttävän ulkoasun.

Paraatipaikalla Helsingin keskustassa sijaitsevan Citycenterin kautta kulkee vuosittain miljoonia ihmisiä. Uudistuksen tavoitteena on pysäyttää ohikulkijat yhä parempien palveluiden äärelle.

Uudistus näkyy myös jalkojen alla. Lattialaatat ovat vaihtuneet mikrosementtiin ja lattiaan on taiteiltu kappakeskuksen leveys- ja pituuspiirit. Myös liiketilojen lasiset liukuovet ovat saaneet tyylikkäät mustat kehykset.

Tiloihin on tuotu samaa tunnelmaa, kuin kakkoskerroksen suositussa ravintolamaailmassa.

”Halusimme tuoda kauppakeskuksen K1-kerrokseen samaa tunnelmaa ja tyyliä, kuin kakkoskerroksen uusitussa ravintolamaailmassa. Olemme saaneet siitä asiakkailta ja vuokralaisilta paljon hyvää palautetta”, Citycenterin kauppakeskusjohtaja Mervi Jäntti taustoittaa.

Kauppakeskuksen asiakkaat ihastuivat aiemmin uusitun kakkoskerroksen ravintolamaailman tyyliin ja tunnelmaan. Asematunnelikerrokseen haluttiin tuoda samaa henkeä.

Tavoitteena pysäyttää asiakas

Uudistushankkeen tavoitteena oli tehdä kauppakeskuksesta entistä viihtyisämpi ja toimivampi sekä asiakkaille että vuokralaisille. Yleiset tilat alkavat olla jo valmiit, liiketilojen osalta uudistus valmistuu helmikuussa 2020.

Kauppakeskusjohtaja Mervi Jäntin mukaan uudistus on vain yksi askel pitkän tähtäimen kehitytyössä. ”Olemme jatkuvasti hereillä siitä, mitä toiveita asiakkaillamme on ja mitä trendejä ja innovaatioita maailmalla syntyy.”

”Citycenter sijaitsee joukkoliikenteen keskiössä, joten kauppakeskuksen kautta kulkee vuosittain miljoonia ihmisiä ja potentiaalisia asiakkaita. Haluamme tarjota ihmisille aiempaa paremman syyn pysähtyä – olipa kyse sitten päivittäisistä ostoksista, lepo-, kahvi- tai ruokahetkestä tai jostain erikoispalvelusta”, Jäntti sanoo. 

Haluamme, että inspiroivimmat ja turvallisimmat reitit kulkevat aina Citycenterin kautta.

Uudistus on muuttanut myös K1-kerroksen myymäläjakoa ja tiloihin tulee uusia palveluita ja brändejä. 

Käytävätiloihin haluttiin avaruutta, joten vanha ritiläkatto sai väistyä uudistuksen tieltä. Aiemmin piiloon jääneet isot pyöreät valaisimet saivat valaisinsuunnittelijan käsissä uuden elämän. 

”Kerroksessa tulevat toimimaan muun muassa apteekki, Alko, kukkakauppa PiilolaCutters-parturikampaamo, Fantasiapelit sekä kirjakauppa Rosebud. Paluumuuttajina tiloihin palaavat Kuvatehdas sekä Arnolds. Näiden lisäksi K1-kerrokseen on tulossa useita mielenkiintoisia uusia brändejä ja konsepteja, joista informoimme tarkemmin loppuvuoden aikana”, Jäntti paljastaa.

Turvallisimmat reitit Citycenterin kautta

Ydinkeskustassa, asematunnelin yhteydessä sijaitsevan Citycenterin uudistuksessa haluttiin Jäntin mukaan panostaa myös turvallisuuteen ja selkeyteen.

Uudet näyttävät valaisimet saivat ympärilleen messinkikehykset. Avoin kattorakennelma tuo tilaan samaa industriaalista henkeä, kuin yläkerran ravintolamaailmassa.

”Olemme lisänneet julkisten tilojen turvallisuudentunnetta liikkeiden ja palveluiden sijoittelulla sekä tilojen valaistuksella ja viihtyisyydellä. Joukkoliikenneasemille pääsee ydinkeskustassa useaa eri reittiä ja tavoitteemme on, että inspiroivimmat ja turvallisimmat reitit kulkevat aina Citycenterin kautta.”

Myös kauppakeskuksen opasteet ovat saaneet muutoksessa uuden visuaalisen ilmeen.

Pitkän tähtäimen kehitystä

Spondan omistaman kauppakeskuksen kehittämisessä kaiken perustana on vastuullisuus. Citycenterissä kauppiaita palvelee oma ympäristökoordinaattori, joka auttaa kehittämään asiakasyritysten vastuullisuuskäytäntöjä ja opastaa muun muassa jätteiden kierrättämisessä.

Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta uudistuneessa K1-kerroksessa ovat Citycenterin lattiasta löytyvät kultaiset pituus- ja leveyspiirit. 

Myös uudistuksessa on pyritty huomioimaan vastuullisuusnäkökohdat ja hyödyntämään mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja. Tästä hyvänä esimerkkinä toimivat K1-kerroksen uuden ulkoasun saaneet seinävalaisimet.

K1-kerrokseen on tulossa useita mielenkiintoisia konsepteja ja brändejä.

Jäntti näkee uudistushankkeen vain yhtenä askeleena kauppakeskuksen pitkän tähtäimen kehitystyössä.  

”Tärkein tehtävämme on olla jatkuvasti hereillä. Haluamme pysyä tietoisena siitä, mitä toiveita asiakkaillamme on ja mitä trendejä ja innovaatioita maailmalla syntyy – ja toteuttaa uudistuksia tarvittaessa nopeallakin aikataululla.”

Citycenterin omistaja Sponda valittiin kansainvälisessä GRESB 2019-vastuullisuustutkimuksessa Euroopan parhaaksi kiinteistöalan yritykseksi ja vuoden 2019 Sector Leaderiksi eli oman alansa kestävän kehityksen johtajaksi.

Helsingin keskustan ostovoima lisääntyy

Kauppakeskuksiin liittyvässä keskustelussa päähuomion ovat viime aikoina vieneet uudet kauppakeskukset, joista varsinkin Triplan on povattu muodostavan ympärilleen uuden keskusta-alueen. Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitrosen mielestä kyse on ennemminkin siitä, että keskustan käsite laajenee ja kaupallinen keskusta-alue tiivistyy yhä enemmän Helsingin ydinkeskustaan.

”Erilaisia aluekeskuksia voi tulla, mutta Helsingin keskusta ei tule siirtymään minnekään. Keskusta-alue on kauppoineen ravintoloineen ja tapahtumineen hyvin elävä ja ihmiset ovat tottuneet liikkumaan ja kuluttamaan palveluita keskustassa.”

Mitrosen mukaan on selvää, että kilpailu pääkaupunkiseudun kauppakeskusten välillä tulee kiristymään, mutta toisaalta ostovoiman kasvu sekä noin 10 000 vuosittaista uutta asukasta luovat keskustan kauppakeskuksille uudenlaista ostopotentiaalia.

”Rahat ohjautuvat sinne, mikä kauppakeskus palvelee asiakkaitaan parhaiten. Sijainti työmatkan tai asumisen lähellä, hyvät arkipalvelut sekä kauppakeskuksen helppo saavutettavuus, kiinnostava kauppatarjonta ja viihtyvyys tulevat määrittämään, ketkä kilpailussa voittavat”, Mitronen kiteyttää.

Jaa

Kiinnostuitko kiinteistöistämme? Tutustu toimitiloihimme.