Älyä liiketiloihin – Keittiömaailma satsaa elämykselliseen asiakaskokemukseen
Älyteknologiasta on tullut yrityksille keino tehostaa myyntiprosessia ja parantaa asiakaskokemusta. Kauppakeskus Ratinaan avattu Keittiömaailman älypilottimyymälä nostaa keittiön ostokokemuksen uudelle tasolle.
Suomen ensimmäiseen digitaaliseen keittiömyymälään kävellään sisään kuin messuosastolle. Tampereella, kauppakeskus Ratinassa sijaitseva Keittiömaailman pilottimyymälä on suunniteltu niin, että liikkeeseen on helppo tulla katsomaan ja kokeilemaan.
Tavoitamme kauppakeskusympäristön avulla ne asiakkaat, jotka ovat valmiita kokeilemaan uutta.
Älyteknologian on tarkoitus inspiroida ja palvella niitäkin asiakkaita, joilla keittiön ostaminen ei ole mielessä päällimmäisenä.
”Keittiö hankitaan kerran tai kaksi elämän aikana, joten haluamme jättää itsestämme jäljen ohikulkijoiden mieleen. Kauppakeskuksen jatkuvat asiakasvirrat, isot näyteikkunat ja avoin messumainen sisäänkäynti mahdollistavat meille parhaat olosuhteet uudenlaisen myymäläkonseptin jalkauttamiseen”, Keittiömaailman myymäläpäällikkö Taru Supinen sanoo.
Virtuaalikierros unelmakeittiössä
Myymälässä katse osuu ensimmäiseksi VR-laseja kokeilevaan henkilöön. Virtuaalilasit ovat Ratinan myymälän ykkösjuttu. Niiden avulla asiakas voi astua sisään unelmakeittiöönsä ja tutustua siihen virtuaalisesti.
”Keittiön myyminen on mielikuvamyyntiä – valmista tuotetta ei ole ennen kuin se on tehty. Virtuaalilasit auttavat asiakasta näkemään ja kokemaan tuotteen jo ideointivaiheessa ja myös tarkentamaan omia toiveitaan”, Supinen sanoo.
Keittiön myyminen on mielikuvamyyntiä. VR-lasit auttavat näkemään tuotteen jo ideointivaiheessa.
Heti sisääntulon vieressä sijaitsevassa Design Studiossa voi testata erilaisia väri- ja materiaaliyhdistelmiä valmiiden idea- ja kuvakollaasien avulla.
Studioon voi poimia esimerkiksi oman kaappi-, taso- ja vedinmallin ja vertailla niitä sisustussuunnittelijoiden ehdottamiin vaihtoehtoihin. Kodinkonevalikoimaa sekä kalustevalintojen hintoja voi tutkia helppokäyttöisillä kosketusnäytöillä.
Myymälän Tech labista löytyvät kaikki keittiökalusteisiin liittyvät mekanismit ja esimerkkikoot. Vierekkäisten vaihtoehtojen välillä vertailu on helppoa ja nopeaa. Opastekstit kannustavat kokeilemaan rohkeasti erilaisia toiminnallisuuksia – täällä pitää katsomisen lisäksi myös koskea.
Mittavat säästöt neliömäärässä
Älypilottimyymälä vastaa Supisen mukaan sekä toimialalla että asiakaskäyttäytymisessä tapahtuneisiin muutoksiin.
”Keittiömallistoihin liittyvät vaihtoehdot ja datan määrä ovat kasvaneet valtavasti. Kun aiemmin riitti, että kaapistot vaihdetaan laatikoihin, asiakkaat vaativat nyt yhä kokonaisvaltaisempia ratkaisuja. On pakko oppia hyödyntämään teknologiaa uudella tavalla tiedon hallinnassa ja asiakkaiden palvelemisessa.”
Digitaalinen konsepti muutti radikaalisti uuden myymälän tilantarvetta. Kun Keittiömaailman perinteisen myymälän koko on 800 neliötä, Ratinan älymyymälässä on tilaa 270 neliötä.
Muutkin Keittiömaailman myymälät tullaan muuttamaan pikkuhiljaa älymyymälöiksi.
”Digitaalisuus on mahdollistanut sen, että voimme pitää 20 mallikeittiön sijasta esillä vain 4 keittiötä. Kompaktin kokoisessa liikkeessä myös uutuudet saadaan nopeasti esille, eivätkä mallistot vanhene jalkoihin, joten kustannussäästöjä tulee sitäkin kautta”, Supinen sanoo.
Säästöt ja tehokkuus älyteknologian moottoreina
Pohjoismaiden johtavan ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedon johtaja Tomi Teikko näkee yritysten hyödyntävän älyteknologiaa liiketiloissaan kahdesta eri syystä.
Yritykset hyödyntävät älyteknologiaa liiketiloissa kahdesta eri syystä.
Ensisijainen tavoite on ostoprosessin keventäminen ja säästöjen hankkiminen itsepalvelun tai robotiikan avulla. Toinen tavoite on asiakaskokemuksen parantaminen.
”Moni yritys hyödyntää esimerkiksi sisäpaikannusteknologiaan pohjautuvia ratkaisuja asiakaskokemuksen parantamisessa. Käytetyin ratkaisu on navigointi, joka auttaa löytämään hyllystä tietyn tuotteen. Myymälöistä löytyy myös älykkäitä sovituskoppeja ja kauppakärryjä. Rohkeimmat yritykset kokeilevat räätälöityä markkinointia, jolloin tunnistetulle, digipinnan lähellä olevalle asiakkaalle voidaan tarjota kohdennettua markkinointia”, Teikko havainnollistaa.
Verkko ja kivijalkakauppa yhdistyvät
Teikko odottaa digitaalisaation yhdistävän tulevaisuudessa yhä vahvemmin verkon ja kivijalkakaupan ostokokemuksen.
Ensimmäiset VR-kaupat simuloivat kivijalkakauppaa, mutta muuttuvat myöhemmin virtuaalisemmiksi.
”Digitalisaatio mahdollistaa isomman tuotemäärän tarjoamisen pienessä tilassa. Kivijalkakaupassa voidaan käydä sovittamassa kokeilukappaletta ja robotti valmistaa digikatalogista valitun yksilöllisen tuotteen mittojen mukaan.”
Toinen vaihtoehto on Teikkon mukaan virtuaalinen kivijalkakokemus, jolloin VR-lasien avulla voidaan kävellä todellisen tuntuisen näyttelyn läpi ja yhdistellä eri valmistajien tuotteita.
Teikko uskoo, että ensimmäiset VR-kaupat simuloivat kuluttajille tuttua perinteistä kivijalkakauppaa.
”Myöhemmin kaupat muuttuvat virtuaalisemmiksi. Vaatekaupalla voi esimerkiksi olla asiakkaasta digitaalinen kopio mittoineen, jolloin asiakas voi kokeilla uutta vaatetta erilaisissa käyttötilanteissa ja katsoa sitä kolmannesta persoonasta.”