
Metsä/Skogen kasvaa kivijalasta – uutuuskonseptin sydän on oikea sijainti
Kun kansainväliseen kasvuun tähtäävä lifestyleyritys etsi tiloja lippulaivamyymälälleen, kriteerit olivat tiukat. Metsä/Skogen halusi ihmisvirtoja houkuttelevan sijainnin sekä tilat, jotka mahdollistavat ainutlaatuisen asiakaskokemuksen.
Matka Mannerheimintiellä katkeaa kuikan huutoihin ja räkättirastaan räkätykseen. Kun ohikulkija jää ihmettelemään mistä lintujen äänet kuuluvat, katse kiinnittyy läheisen näyteikkunan käkkyräisiin oksiin ja sammalmättäisiin.
Vihreydellään ja äänimaisemallaan lumoava näyteikkuna houkuttelee avaamaan oven ja astumaan sisään.


Sisällä liikkeessä aistikokemukset jatkuvat. Metsäinen tuoksu ja luonnon äänet luovat tunteen kiireettömyydestä. Takaseinälle heijastuva auringonlasku värjää koko tilan punertavaksi.
Sanomamme on, että älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.
”Tämä on slow living -konsepti, joka on saanut inspiraationsa metsästä. Metsä/Skogen on yhdistelmä kauppaa, ravintolaa ja hyvinvointipalveluita”, selittää palvelutiskin takaa löytyvä yrityksen perustaja Carita Peltonen.
Metsä – hyödyntämätön voimavara
Yritysidean taustalla on Peltosen oma työuupumus, joka sai ylikuormittuneen uranaisen hakemaan voimaa metsästä.


”Koin itse, mikä voimavara metsä on ja halusin jakaa saman kokemuksen muillekin. Autamme konseptillamme ihmisiä voimaantumaan luonnosta ja tekemään vastuullisia hankintoja”.
Halusimme sijainnin, joka houkuttelee kaikenlaisia ihmisiä – niin kuin metsäkin.
Liikkeessä on myytävänä tarkasti valittuja vaateita, kosmetiikkaa ja sisustustuotteita. Niiden lisäksi myymälästä voi ostaa lounasta, kahvilatuotteita ja hyvinvointipalveluita – ja pian myös lähteä ohjatulle metsäretkelle. Kaikissa yhdistävänä tekijänä ovat luonto sekä vastuullisuus.


”Tuotteissamme on ekologisuuden lisäksi vahva desing-näkökulma. Haluamme kuitenkin, että kaikilla on varaa vastuullisiin ostoksiin, joten tuotteet ovat järkevän hintaisia. Tänne voi tulla myös vain rauhoittumaan ja inspiroitumaan – emme halua, että kukaan ostaa mitään turhaa”, Peltonen sanoo.


Rauhoittumista varten yrityksestä löytyy oma erityinen tila – alttarialue. Yrityksen sieluksi kutsutulla alueella voi istahtaa korituoliin katselemaan seinällä hiljalleen vaihtuvaa luontomaisemaa ja nauttia metsän äänistä ja tuoksusta.
Näkyvä sijainti ja lennosta muuttuvat tilat
Kun tarkkaan konseptoitu ja kansainväliseen kasvuun tähtäävä yritys lähti etsimään liikkeelleen tiloja, kriteereitä oli monta. Tilojen piti olla monikäyttöiset ja niiden tuli sijaita näkyvällä paikalla hyvien turisti- ja asiakasvirtojen äärellä. Myös varastotiloja tuli olla riittävästi.


”Emme halunneet lähteä valmiiksi brändättyyn kauppakeskukseen tai liian fiiniin galleriaympäristöön. Kuten metsäkin on salliva, halusimme yrityksellemme sijainnin, joka houkuttelee kaikenlaisia ihmisiä”, Peltonen taustoittaa.
Tilojen täytyi soveltua myös erilaisiin käyttötarkoituksiin.


”Pidämme tiloissa iltaisin yksityistilaisuuksia, workshopeja ja mind fulness -tapahtumia, joten tilojen muunneltavuus oli meille elintärkeää. Myös myymälän jatkuvasti uudistuva konsepti ja ilme vaativat tiloilta muuntautumiskykyä”, Peltonen havainnollistaa.
Unelmatilat löytyivät Erottajalta
Sopiva tila löytyi lopulta Spondan omistamasta Bulevardi 1 -kiinteistöstä. Turistien suosima, Esplanadin puiston päässä sijaitseva Erottajan alue tarjosi loistavat mahdollisuudet niin ulkomaisten kuin kotimaistenkin vierailijoiden tavoittamiseen – ja mikä parasta, tiloissa tuntui olevan yrityksen brändin kannalta juuri oikea tunnelma.


Tilat räätälöitiin ja remontoitiin parissa kuukaudessa yrityksen tarpeisiin sopiviksi.
Spondan tiloissa vaikutuksen tekivät puumaiset pylväät ja tilan juhlallinen korkeus.
Peltolan mukaan kiinteistökumppanin valintaan vaikutti myös yhteinen arvomaailma. Omassa vertailuryhmässään Euroopan vastuullisimmaksi kiinteistöalan yritykseksi valittu Sponda oli tehnyt vaikutuksen Peltoseen jo aiemmin.


”Vaikutuin Spondan systemaattisesta vastuullisuustyöstä jo toimiessani b-to-b-puolella. Spondan kanssa on ollut helppo toimia ja myös brändimme erilaisuus sekä tavoitteet on huomioitu hyvin”, Peltonen kiittelee.
Missiona herättää kivijalat eloon
Toimitusjohtajan mukaan verkkokaupan kurjistamilla kivijalkaliikkeillä on mahdollisuus menestyä, jos ne voivat tarjota asiakkaille uudenlaisia elämyksiä ja yhteisöllisyyttä.
Hän haastaa kivijalkayrityksiä myös aktiivisempaan, kauppakeskusmaiseen yhteistyöhön, jossa yhteisestä markkinoinnista ja verkostoitumisesta hyötyvät niin kauppiaat kuin asiakkaatkin.


Menestyksekkään vastaanoton saaneen päämyymälän lisäksi Metsä/Skogenilla on tarkoituksena avata liikkeitä myös muualle Suomeen sekä ulkomaille. Kasvustrategiassa keskeisin merkitys on liikkeiden sijainneilla.
”Oleellista on se, että sijainti tukee konseptiamme. Pelipaikkojamme ovat isot kaupungit, turistikohteet ja lentokentät. Muut liikkeemme tulevat olemaan pienempiä, mutta yhtä elämyksellisiä. Kansainvälisellä tasolla tähtäimessämme ovat Aasian markkinat”, Peltonen linjaa.
Etsitkö sinäkin toimitiloja, jotka lisäävät yrityksesi kilpailukykyä? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme >>
Sponda sai huipputulokset vastuullisuudesta seitsemättä vuotta peräkkäin. Mistä menestys johtuu? >>