• Artikkelit
  • Unohda Näsinneula – tässä tulee Tampereen uusi nähtävyys

Unohda Näsinneula – tässä tulee Tampereen uusi nähtävyys

4 000 asukkaalla vuodessa kasvava Tampere kaipaa uusia yrittäjiä. Kysyntään vastaa Periscope, joka voisi olla ravintoloitsijansa Arto Rastaan mukaan jopa Tampereen uusi maamerkki. Kaikkea Ratinan uudesta ravintolasta ei kuitenkaan paljasteta etukäteen.

”Kokin ammatti on käsityöläisammatti: kokit on luotu tekemään ruokaa, ei avaamaan purkkeja”, sanoo eritoten fine diningista tunnettu huippukokki Arto Rastas. Arto Rastaalla on kolme ravintolaa, joista jokainen on menultaan ja sielultaan erilainen. Lisäksi hän omistaa delikaupan ja kokkikoulun, Helsingin Kulinaarisen Instituutin.

Kun Tampereen kaupunkiseutu kasvaa 4 000 asukkaalla joka vuosi, kilpailu parhaista liikepaikoista kiihtyy. Rastas on tiimeineen valittu Ratinan uudeksi ravintoloitsijaksi, joka saa käyttöönsä koko Periskoopiksi nimetyn uuden rakennuksen kaksikerroksisen ravintolatilan kattoterasseineen. Periskoopissa pääsee nauttimaan Tampereen keskustan tunnelmasta ja ainutlaatuisista maisemista.

Periscope-ravintola on osa huhtikuussa 2018 aukeavaa Ratinan kauppakeskusta. Spondan kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola kertoo, että tilaan oli paljon hakijoita, mutta Rastaan ravintolan konsepti valittiin hakijoiden joukosta uniikkiutensa ansiosta. Tilaan kohdistunut kysyntä kertoo kasvavasta trendistä: ulkona kahvittelu ja ravintolaruokailu kasvattavat koko ajan suosiotaan. Ravintoloiden ja kahviloiden suosion kasvaessa Tampereelle tullaan kauempaakin lähikunnista juuri ruokailemaan.

790 neliötä ja 360 astetta maisemaa

Näsijärveltä käy kevättuuli ja auringonsäteet kimmeltävät Tammerkosken kuohuissa. Veden ja punatiilten rytmittämä maisema tuo mieleen Manchesterin trendikkään telakkakaupungin ravintoloineen. Lämmityksen ansiosta kauppakeskus Ratinan kattoterassilla on viihtyisää jo näin alkukeväästä. viileä juoma edessäsi.

Tämä kohtaus ei ole elokuvasta, vaan elävästä elämästä. Ihan pian, kun arkkitehtuuriltaan, sijainniltaan ja menultaan uniikki Ravintola Periscope avaa ovensa Kauppakeskus Ratinassa, pääset tätä tunnelmaa fiilistelemään.

Tamperelaisten uudessa kohtaamispaikassa on mittavat puitteet: korkeutta kauppakeskuksen periskooppimaisessa osassa on 45 metriä, ja neliöitä on sisätiloissa 500 ja terassilla 290. Periscopen alakerta on tulokerros, jossa on noin satapaikkainen ravintola. Toiseen kerrokseen ja kattoterassille tulee 130-paikkainen, rennon viihtyisä lounge bar sekä kaksisataa ravintolapaikkaa, joista osa katetulla terassilla 360-asteen näkymin. Osa terassista lämmitetään, joten Tammerkoskea ja Pyhäjärveä pääsee ihailemaan vaikka drinkkilasin ääressä jo varhaisesta keväästä myöhään syksyyn.

Kun Arto Rastas kuuli Spondalta noin puolitoista vuotta sitten mahdollisuudesta vuokrata Ratinan Periskooppi-tila, hän innostui paikasta välittömästi.

”Liiketilat ovat kuitenkin isot, joten jonkin aikaa piti tasapainotella innostuksen ja rimakauhun välillä ja veivata kustannuslaskelmia. Kun rakennus alkoi nousta, katsoin että jumatsuikka, miten upea paikka: lopetin tuumaustaukoni, ja sopimus allekirjoitettiin lokakuussa. Uskon, että Periscopesta tulee Tampereelle uusi maamerkki, nähtävyysravintola.”

Ratinan kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola on asunut pienestä pitäen Pirkanmaalla, ja hän näkee Tampereen ravintola- ja kahvilakulttuurin kehittyneen viime vuosikymmenenä voimakkaasti.

”Olen todella tyytyväinen siihen, millaisen tarjonnan saamme Ratinaan! Tulossa on paljon uusia toimijoita Tampereelle ja ylipäätään tosi laaja valikoima liikkeitä ja palveluita.”

Kasvava Tampere houkuttaa yrityksiä

Ratinan pian aukeava ravintola- ja kahvilavalikoima elävöittää ja laajentaa Tampereen jo entisestään monipuolista gastro-genreä. Kauppakeskuksessa aloittaa Tampereella vielä uusia nimiä kuten Moomin Kaffe, Salaattiasema, Hanko Sushi, Zici ja Tratto. Mukana on myös täysin originelleja, ketjuttomia uusia nimiä kuten Arto Rastaan Periscope.

Ratinan laaja kahvila- ja ravintolatarjonta puhuu nykyisestä kauppakeskustrendistä: kauppakeskukset suunnitellaan yhä enemmän viihtymistä varten. Kaupungin väkiluvun arvioidaan kasvavan puoleen miljoonaan vuoteen 2040 mennessä, joten menestysnäkymät uusille yrittäjille ovat hyvät.

Fine dining -taustastaan huolimatta Rastas ei kaavaile uudesta ravintolastaan liian fiiniä: se kuuluu hänen mielestään kaikille. ”Haluan, että jokainen voi tulla tänne nauttimaan Tampereen hienoimmista maisemista ja rennosta tunnelmasta ja syömään ja juomaan hyvin. Menu on vielä salaisuus, mutta se käy koko perheelle.”

Joka kipolla on roolinsa ravintola Periscopessa

Ahola iloitsee Ratinan laajasta kattauksesta, jossa on kaikkea fine diningista hampurilaisiin, pizzoihin ja itämaisiin vaihtoehtoihin: valikoima palvelee Ratinan kahdeksan miljoonan vuosittaisen asiakkaan monipuolisia tarpeita. Ratinan tarjonnassa näkyy myös yksi aikamme megatrendeistä: terveysilmiö. Asiakkaat ovat jo ennakkoon kyselleet terveellisen ja kevyen ruoan perään, ja Ahola lupaa sitä olevan valikoimissa.

Osa ravintoloista sijaitsee keskitetysti kauppakeskuksen suurimman rakennuksen, Valo-Ratinan, Ravintolamaailmassa: ”Kahviloita ja ravintoloita on lisäksi eri puolilla kauppakeskusta, mikä on tietysti asiakasystävällistä, kun Ratinasta tulee niin iso ja se sijaitsee useassa rakennuksessa.”

Aholan tavoin myös Arto Rastas odottaa Ratinan huhtikuisia avajaisia innolla ja jännityksellä:

”Vaikka minulla on paljon ravintolakokemusta, silti vähän jänskättää, onhan Periscope urani isoin juttu. Kiirettä pitää, vaikka isot ja pienet asiat alkavat olla valmiina. Tänään saatiin kipot ja kupit kasaan.”

Kupit ovat yksityiskohta, mutta joka detalji on Rastaalle tärkeä. Ravintolan suunnittelussa kaikki lähtee Rastaan visiosta, jota seuraa konsepti, joka pitää sisällään kaiken suurista linjoista yksityiskohtiin.

”On mahtavaa nähdä vision ja liikeidean konkretisoituvan. Tämä on valtavan iso projekti, jossa meillä on mukana monia yhteistyökumppaneita. Mietimme tarkkaan fiilistä ja siihen liittyy kaikki väreistä tarjoiluastioihin. Myös palvelukonseptin miettiminen on tärkeä osa kokonaisuutta. Suunnittelemme tarkkaan senkin, kuinka asiakas otetaan vastaan”, Rastas kertoo.

Julkaistu 8.2.2018

Jaa