Sponda tuo verkkokaupan opit kivijalkaan

Sponda Oyj                 
Lehdistötiedote        
25.02.2015 klo 10:15

Sponda tuo verkkokaupan opit kivijalkaan

Spondan ja mainostoimisto TBWA:n yhdessä kehittämä Citycenter VIP-avain tuo verkkokaupasta tutut evästeet myös kivijalkakauppoihin ensimmäisenä maailmassa. Avain toimii samaan tapaan kuin cookiet eli evästeet internetissä. VIP-avaimeen tallentuu tietoja asiakkaan ostokäyttäytymisestä.

Physical Cookie -nimellä kulkeva suomalainen innovaatio on herättänyt kiinnostusta jo maailmanlaajuisesti. Uuden teknologian myötä Citycenter kauppakeskus Makkaratalossa on lanseerannut aivan uudenlaisen kanta-asiakkuusjärjestelmän asiakkaidensa käyttöön.

Brittiläinen kuluttajamarkkinoinnin tutkimus- ja konsulttiyhtiö GDR Creative Intelligence on nostanut VIP-avaimen ensimmäisenä suomalaisena tuotteena neljästi vuodessa ilmestyvään Global Innovation Report -julkaisuunsa. Lisäksi VIP-avaimesta ovat uutisoineet innovaatioihin keskittyneet verkkolehdet kuten ycn.comcoolest-gadgets.comlbbonline.com ja creativecriminals.com.

Parempaa palvelua kanta-asiakkaille

Kanta-asiakkaat saavat käyttöönsä VIP-avaimen, jossa on pieni RFID-tunniste. Sen avulla asiakas tunnistetaan heti, kun hän tulee kauppakeskukseen, ja hänelle voidaan tarjota personoituja palveluja. Kanta-asiakasavain on jo lisännyt ostoskäyntien ja kävijöiden määrää Helsingin Citycenterissä.

– Asiakasta voidaan nyt palvella paremmin heti, kun hän tulee kauppakeskukseen. Perinteisiä kanta-asiakaskortteja käytettäessä tieto asiakkaasta saadaan vasta ostotapahtuman yhteydessä tai jopa sen jälkeen. Uskomme, että tämänkaltaiset palvelut tulevat yleistymään ja vahvistamaan kauppakeskusten kiinnostavuutta verkkokaupan rinnalla, arvioi Henrik Stadigh, Spondan kauppakeskuksista vastaava johtaja.

Älykkäämpää shopper-markkinointia

Citycenterissä olevat digitaaliset mainosnäytöt lukevat lähettimen välittämiä tietoja ja tekevät sen perusteella oletuksia kävijän mielenkiinnon kohteista. Personoidut tarjoukset ja markkinointiviestit ilmestyvät kauppakeskuksen näyttöruuduille. Viestien sisältöön vaikuttavat myös järjestelmään ohjelmoidut tiedot, kuten sää, ajankohta ja kauppakeskuksen tapahtumatiedot.

Ei vaadi tunnistautumista

Avaimelle ei tallenneta henkilö- tai muita tunnistetietoja. Palvelu tunnistaa vain VIP-avaimen, ei sitä kantavaa henkilöä. VIP-avain on mainostoimisto TBWA:n innovaatioyksikkö Pilotin yhdessä Spondan kanssa kehittämä ja patentoima.

Pilotin vetäjä Juha-Matti Raunio pitää VIP-avaimen teknistä ratkaisua asiakkaalle miellyttävämpänä kuin iBeaconia, joka on Applen mobiililaitteisiin asennettu lähetin. Se kertoo laitteen käyttäjän liikkeistä iBeaconia käyttäville yrityksille.

– iBeacon perustuu siihen, että push-viestejä tulee käyttäjästä riippumatta mobiililaitteeseen, mikäli bluetooth on päällä. Citycenter VIP-avain on suunniteltu kuluttajien ehdoilla ja push-viestien sijaan ympäristö mukautuu kuluttajien käyttäytymisen mukaan, perustelee Raunio.

Lisämateriaalia Physical Cookiesta löydät Sponda Magazinesta: http://magazine.sponda.fi/ilmiot/citycenter-vip-suomi/.

Katso video: https://vimeo.com/120560420.

Sponda Oyj

Lisätietoja:

Henrik Stadigh, johtaja, kauppakeskukset, Sponda Oyj, 050 324 2800

Juha-Matti Raunio, Vice President, Head Of PILOT\, TBWA\Helsinki, 040 506 4000

Sponda Oyj on Suomen suurimpien kaupunkien toimitilakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö. Spondan toiminta-ajatuksena on omistaa, vuokrata ja kehittää toimistotiloja, liiketiloja ja kauppakeskuksia toimintaympäristöiksi, jotka luovat edellytykset asiakkaiden menestykselle. Spondan sijoituskiinteistöjen käypä arvo on noin 3,1 miljardia euroa ja vuokrattava pinta-ala noin 1,2 miljoonaa neliömetriä.

TBWA\Helsinki on Suomen kansainvälisesti palkituin markkinointitoimistoryhmä, joka on erikoistunut kasvattamaan asiakkaidemme brändiarvoa modernin brändi-käyttäytymisen keinoin. Osaamisemme kattaa kokonaisvaltaisen markkinoinnin strategisen ja luovan suunnittelun sekä toteutuksen, yhdistäen
markkinointiviestinnän viimeisimmän teknologian suomiin mahdollisuuksiin. Lisäksi erikoisyksikkömme palvelevat asiakkaitamme retail-markkinoinnissa, brändi-innovaatioiden tuotteistamisessa sekä reaaliaikaisen markkinoinnin operoinnissa.