• Julkaisut
  • Kauppakeskus Ratina teki ennätystuloksen viime vuonna

Kauppakeskus Ratina teki ennätystuloksen viime vuonna

Sponda Oy                               Lehdistötiedote                         17.2.2022, klo 9.30

Kauppakeskus Ratina teki ennätystuloksen viime vuonna

Kiinteistösijoitusyhtiö Spondan Tampereella omistama kauppakeskus Ratina teki poikkeusajasta huolimatta viime vuonna ennätyksellisen myyntituloksen. Vuonna 2021 Kauppakeskus Ratinan myynti ylsi 141 miljoonaan euroon, jossa oli kasvua 20,5 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.

Myös vuoden 2021 kävijämäärä nousi merkittävästi edellisvuodesta. Kävijämäärä kasvoi 13,4 prosenttia ja vuoden aikana kauppakeskuksessa vieraili 5,7 miljoonaa asiakasta. Ratinan kanta-asiakasohjelmaan liittyi vuoden aikana 24 000 uutta jäsentä nostaen etuohjelman jäsenmäärän yli 100 000:een.

”Viime vuonna saavuttamamme myynnin ja kävijämäärän luvut ovat erinomaiset. Kiitos tästä kuuluu suurelta osin kaikille vuokralaisillemme – saavutus on yhteinen. Olemme yhdessä onnistuneet kehittämään kauppakeskuksemme palvelutarjontaa vastaamaan asiakkaidemme toiveita ja tarpeita. Myös Ratinassa toteutetut uudistukset ovat lisänneet kauppakeskuksen yleistä viihtyisyyttä ja houkuttavuutta. Olen erityisen iloinen kanta-asiakasohjelmamme suosiosta. 100 000 kanta-asiakkaan määrä on todella korkea, kun otetaan huomioon, että Ratinan vaikutusalue kattaa 400 000 henkilöä. Näin ollen useammalla kuin joka neljännellä pirkanmaalaisella olisi Ratinan kanta-asiakkuus hallussaan”, toteaa Ratinan kauppakeskuspäällikkö Mervi Ahola.

Ratinalla tutkitusti vahva vuosi

Taloustutkimuksen marraskuussa 2021 teettämässä Tampereen seudun Kauppakeskustutkimuksessa Ratinan suositteluaste (NPS) oli selkeästi vertailun korkein, ja spontaanissa tunnettuudessa (top of mind) Ratina sijoittui ensimmäiseksi. Kokonaistunnettuus oli 98 prosenttia. Ratina sai tutkimuksessa myös parhaan yleisarvosanan alueen kauppakeskuksista, ja oli tutkimuksen ainoa kauppakeskus, jossa asiointi kasvoi vuoteen 2019 verrattuna. Vastaajista 88 % kertoi asioineensa Ratinassa viime vuoden aikana.

Asiakkaat arvostivat Kauppakeskustutkimuksen mukaan eniten sitä, että Ratinaan on helppo saapua. Myös aukioloajat ja turvallisuus korostuivat myönteisesti vastauksissa. Monipuolinen ravintola- ja kahvilatarjonta sekä lapsiperheiden palvelut saivat kiitosta, kuten myös kanta-asiakkaille suunnattu tunnin ilmainen pysäköinti.

Ratinaan avattiin vuoden 2021 aikana kymmenen uutta liikettä ja uusien toimijoiden lisäksi kauppakeskuksessa oli myös lukuisia mielenkiintoisia pop up -toimijoita ympäri vuoden. Viihtyisä leikkipuisto Riemu ja Ratinan Niitty -sisäleikkialue ovat kävijöiden vahvassa suosiossa. Ratinan palvelutarjonta parantuu entisestään, kun Espresso House Nordic Box ja Askarteluliike Taitava avaavat liikkeensä kauppakeskuksessa.

Sponda kehittää Ratinaa jatkuvasti tarjotakseen entistä mielenkiintoisemman asiointikokemuksen sen asiakkaille. Kauppakeskuksen tarjontaa halutaan edelleen laajentaa vastaamaan vielä paremmin asiakkaiden tarpeita, ja käynnissä onkin useita neuvotteluja uusien vuokralaisten kanssa.

Sponda Oy

Lisätietoja:
Anita Riikonen, markkinointi- ja brändipäällikkö
puh. 040 833 3804, anita.riikonen@sponda.fi

Sponda Oy on Suomen johtava kiinteistösijoitusyhtiö, joka on erikoistunut toimitilakiinteistöjen omistamiseen, hallintaan, kehittämiseen ja vuokraamiseen Suomen suurimmissa kaupungeissa. Sponda luo aktiivisesti alan parhaita käytäntöjä asiakaslähtöisillä ratkaisuilla, korkealaatuisilla kiinteistöillä sekä toimimalla vastuullisesti ympäristön ja kaupunkikuvan kehittäjänä ja tukemalla asiakkaitaan. www.sponda.fi.