Ratina katsoi koronaa kauemmas – kauppakeskuksesta kasvoi koko perheen matkailukohde
Tamperelainen kauppakeskus Ratina ei lannistunut koronasta, vaan jatkoi tilojensa ja palveluidensa kehittämistä. Se kannatti – kauppakeskuksesta kasvoi kotimaan matkailubuumin myötä koko Suomesta väkeä vetävä matkailukohde.
Ratinan alkuvuosi 2020 oli kauppakeskuspäällikkö Mervi Aholan mukaan ennätysmäinen.
”Kaksi vuotta auki ollut kauppakeskus on kasvattanut suosiotaan koko olemassa olonsa ajan. Myynnit ja kanta-asiakasmäärät lähtivät alkuvuodesta 2020 erityisen vahvaan kasvuun.”
Sitten tuli korona. Ratinan, niin kuin muidenkin kauppakeskusten käytävät tyhjenivät. Ravintolat ja kahvilat joutuivat sulkemaan ovensa.
Epävarma tilanne vaati tulevaisuuden uskoa
Epävarmasta tilanteesta ei pelästytty, vaan katse suunnattiin rohkeasti eteenpäin.
”Halusimme panostaa tulevaisuuteen entistä vahvemmin ja jatkoimme meneillään olevan ison uudistushankkeen edistämistä. Otimme tavoitteeksi, että Ratina on koronan jälkeen asiakkaille entistäkin kiinnostavampi vierailukohde”, Ahola kertoo.
Kauppakeskuksen tilauudistuksen kanssa edettiin suunnitelmien mukaisesti ja työt etenivät koronan hiljentämässä kauppakeskuksessa hienosti aikataulussa asiakkaita häiritsemättä.
Otimme tavoitteeksi, että Ratina on koronan jälkeen asiakkaille entistäkin kiinnostavampi vierailukohde.
Asiakasviestinnässä päätettiin pitää painopiste kehitteillä olevissa positiivisissa asioissa. Sekä asiakkaisiin että vuokralaisiin haluttiin valaa uskoa siitä, että koronakriisissä oli kyse vain väliaikaisesta poikkeustilanteesta.
Uusia brändejä ja uudenlaista yhteistyötä
Kevään ja kesän aikana uudistuksen tulokset alkoivat näkyä. Heinäkuun puolessa välissä Ratinan Aukiolle valmistui uusi, upea ulkoleikkipuisto Riemu. Myös ravintola Periscope panosti kesään ja laajensi kattoterassiaan. Tulevaisuudenusko välittyi myös asiakkaisiin ja moni uusi brändi osoitti kiinnostuksensa Ratinaa kohtaan.
”Koronan myötä oli odotettavissa kotimaan matkailun kasvua, joten ryhdyimme tekemään uudenlaista yhteistyötä paikallisten hotellien kanssa tarjoamalla erikoisetuja Ratinan liikkeistä hotellien asiakkaille”, Ahola kertoo.
Asiakkaat palasivat – ja myös matkailijat löysivät Ratinan
Nyt, yli puoli vuotta koronapandemian alkamisesta voi todeta, että satsaukset kannattivat. Merkittävä käänne tapahtui Aholan mukaan heti kesän alussa, kun liikkumisrajoitukset hellittivät. Heinäkuu oli kauppakeskukselle todellinen menestyskuukausi – kasvua oli sekä myynneissä että kävijöissä.
”Oli uskomatonta, miten nopeasti asiakkaat palasivat. Eivätkä vain vanhat asiakkaat, vaan myös turistit löysivät tiensä Ratinaan”, Ahola iloitsee.
Erityisesti sisustus- ja erikoisliikkeet ovat olleet koronan synnyttämän kotoilubuumin myötä suosittuja.
Kauppakeskuspäällikön mukaan kävijät ovat olleet erityisen innoissaan Ratinan pihalle avautuneesta leikkipuistosta. Myös Periscopen laajennettu kattoterassi on osoittautunut menestykseksi.
”Meille tullaan ensisijaisesti monipuolisen liikevalikoiman ansiosta. Erityisesti sisustus- ja erikoisliikkeet ovat olleet koronan synnyttämän kotoilubuumin myötä suosittuja – ja myös uudet brändit ovat vetäneet väkeä. Tänä vuonna Ratinassa ovat avanneet muun muassa Musti ja Mirri, JYSK ja Lasten Into Second Hand & Shop”, Ahola luettelee.
Marraskuussa liikevalikoima laajenee entisestään, kun XS Lelut -lelukauppa ja Lääkärikeskus Aava sekä Lasten ja nuorten lääkäriasema Pikkujätti avaavat ovensa Ratinassa.
Valtteina yhteisöllisyys ja turvallisuus
Koronakevään jälkeinen kävijäryntäys osoittaa Aholan mukaan sen, että ihmisillä on ollut kaipuu yhteisöllisyyteen ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Käyntikohteeksi on valikoitunut yhä useammin kauppakeskus, josta löytyy monipuoliset mahdollisuudet yhdessäoloon.
”Myös kanta-asiakkaiden määrä on kasvanut kesän aikana – saimme kesällä 9 000 uutta kanta-asiakasta ja koko vuoden aikana 20 000”, Ahola ihastelee.
Ahola uskoo, että poikkeusaika on vetänyt ihmisiä kauppakeskuksiin myös muista syistä. Yksi tärkeä tekijä on mahdollisuus turvalliseen ja tarvittaessa myös nopeaan asiointiin.
”Esimerkiksi Ratinaan on helppo tulla, kun parkkihallissamme on paljon tilaa ja kanta-asiakkaat voivat pysäköidä tunnin ilmaiseksi – ja julkisilla kulkiessa bussilla pääsee suoraan pääoven eteen. Myös hyvä hygieniataso ja avarat käytävät tuovat korona-ajan asiakkaille uudenlaista lisäarvoa.”
Valmiina muuttuviin tilanteisiin
Ratinassa ollaan varauduttu hyvin mahdolliseen toiseen korona-aaltoon. Toimintamallit ovat valmiina, jos liikkumista joudutaan uudestaan rajoittamaan.
”Liikkeillä on hyvät ja testatut toimintamallit, miten he voivat palvella asiakkaita poikkeusaikana. Kotiinkuljetus-, yksityisshoppailu- ja muut korvaavat ostosmahdollisuudet olivat keväällä erittäin suosittuja ja ne pystytään käynnistämään tarvittaessa nopeasti uudelleen”, Ahola sanoo.
Ratinassa halutaan katsoa kuitenkin koronaa kauemmas.
”Kehitämme Ratinasta yhä monipuolisempaa kauppakeskusta ja matkailukohdetta, jonne kannattaa tulla kauempaakin Suomesta.”