Ratina – ei kauppakeskus vaan kaupunkikeskus

Noin 8 miljoonaa vuosikävijää odottava Kauppakeskus Ratina muuttaa koko Tampereen kaupunkikulttuuria ja kasvattaa merkittävästi kaupungin vetovoimaa.

Kaiken takana on yhteinen visio. Sekä Ratinan rakennuttajalla Spondalla että Tampereen kaupungilla on ollut alusta saakka sama tähtäin – kasvattaa kaupungin vetovoimaa ja luoda Tampereelle uudenlaista kaupunkikulttuuria.

”Ratina on enemmän kuin kauppakeskus. Se on koko Pirkanmaan viihtymisen keskus.”

”Ratina elävöittää kaupungin liike-elämää ja parantaa työllisyyttä tuhannella uudella työpaikalla. Ratina piristää myös kaupunkikulttuuria ja houkuttelee uusilla palveluilla kaupunkiin lisää väkeä niin Pirkanmaalta kuin muualtakin Suomesta”, kiteyttää Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen.

Sijainti tärkein vetovoimatekijä     

Ratinan kauppakeskuspäällikkö Mervi Aholan mielestä Ratinan tärkein vetovoimatekijä on sijainti.

”Tämä on keskeinen paikka keskustassa asuville, mutta alusta asti on ajateltu myös kauempaa tulevia. Pyörällä ja julkisilla pääsee aivan viereen ja autoille rakensimme Tampereen suurimman, 1 200-paikkaisen pysäköintihallin.” 

Ratinan avajaisia juhlittiin neljä päivää. Avajaishumussa oli mukana myös muusikko Eva Louhivuori, joka laittoi bileet pystyyn MONKI:n uudessa liikkeessä.

Sekä Airaksinen että Ahola näkevät Ratinan ja sen vanavedessä seuraavan Kansi-hankkeen muuttavan paitsi keskustan arkkitehtuuria ja liike-elämää, myös laajemmin kaupunkirakennetta. Tampereen kaupungilla on muitakin kaupunkikuvaa muokkaavia suunnitelmia kuten Viinikanlahden uusi asuinalue, joka kasvattaa kaupunkia Ratinasta Pirkkalan suuntaan ja tuo taas uusia asukasvirtoja Ratinan palveluiden äärelle.

Uudet brändit mullistavat palvelutarjonnan   

Tampereen suurimpana liikekeskuksena Ratina moninkertaistaa keskustan palvelutarjonnan. Kauppakeskuksen yli 110 liikkeestä peräti 40 on Tampereella kokonaan uusia brändejä.

Ratina näyttäytyykin monelle kansainväliselle liikeketjulle houkuttelevana mahdollisuutena Suomen valloitukseen – liikepaikat ovat hieman edullisempia kuin pääkaupunkiseudulla ja alueen alhaisempien asumiskustannusten takia myös asiakkaiden ostovoima on suurempi.   

Kansainvälistä muotia ja sisustustuotteita myyvä lifestyle-myymälä Lili panostaa brändeihin, joita muualta Suomesta on vaikea löytää.

”Monia liikkeitä odotettiin Tampereella todella hartaasti. Paljon toiveita tuli esimerkiksi vaateliike Zarasta, trendivaateketju Monkista ja ruotsalaisesta sisustusliike Granitista”, Ahola luettelee.

Lapset ovat Ratinassa erityisasemassa ja heille avautuu toukokuussa oma leikkitila Mini-Ratina. Myös liikkeissä on useita lapsille suunnattuja brändejä, kuten uutena Tampereella Wauva ja lastenvaateliikkeet Reima, Newbie ja Blaa Pop Up.

Uutta potkua ravintolakulttuuriin

Kauppakeskus tuo Tampereelle 16 kokonaan uutta ravintolaa. Aiempaa laajempi valikoima ja pidemmät aukioloajat houkuttelevat kaupunkilaisia syömään enemmän ulkona ja monipuolistamaan omaa ravintolakäyttäytymistään.

Periscope-ravintolan sisätiloista ja katetulta terassilta aukeaa 360-asteen näkymä eri suuntiin. Osa terassista lämmitetään, joten Tammerkoskea ja Pyhäjärveä pääsee ihailemaan varhain keväällä ja myöhään syksyllä.

Uusia ja odotettuja ravintoloita ovat esimerkiksi Hanko Sushi, Kung Food Panda, Sandro, ZiCi – ja kahvioista erityisesti Mumin Kaffe.

”Huippukokki Arto Rastaan Periscope-ravintolasta muodostuu varmasti kohde, jonne matkustetaan ruokailemaan kauempaankin. Se on komeine terasseineen ja Tammerkosken maisemineen ainutlaatuinen kokemus”, Ahola sanoo.

Uudisrakennus on moderni tuulahdus kaupunkikuvaan, mutta samalla se istuu hienosti Tampereen perinteiseen kaupunkimiljööseen, kun tehdaskaupungin punatiilet toistuvat Ratinan ulkoseinien tiiliverhoilussa.

Kesän tullen Ratinasta kuoriutuu myös uudenlainen ulkonaviihtymisen keskus, kun Olympia-aukio ja Ratinan Aukio heräävät eloon aurinkoisine portaikkoineen ja kahviloineen.

Kulttuuria ja minigolfia

Ratinan keskeinen sijainti ja naapurista löytyvä stadionin luovat uudenlaiset puitteet aidolle ja elävälle kaupunkikulttuurille.

Noin 53 000 neliön kokoisessa Ratinassa on tällä hetkellä yli 110 liikettä ja 26 ravintolaa ja kahvilaa.

”Upealle sisätorillemme on suunnitteilla monenlaista ohjelmaa. Järjestämme itse, mutta osallistumme myös kaupungin ja muiden kumppaneiden tapahtumatarjontaan. Tarjolla on viihdettä ja kulttuuria, mutta olemme mukana myös yhteiskunnallisessa kehitystyössä”, Ahola toteaa.

Sekä asiakkaat että yrittäjät kehuvat kauppakeskuksen tunnelmaa poikkeuksellisen rennoksi ja välittömäksi.

Ratinan kattaus sisältää myös toiminnallisia palveluita, joita tarjoavat esimerkiksi Fitness24Seven-kuntosali ja 18 erikoistehostettua minigolfrataa sisältävä Hohtogolf West Coast.

Modernimpaa työskentelykulttuuria   

Ratinan vaikutukset ulottuvat vapaa-ajan lisäksi myös työelämään. Spondan suosittu coworking-konsepti MOW laajenee Ratinan myötä Helsingistä Tampereelle.

Yrityksille houkutteleva tuttavuus on myös Ratinan yhteyteen rakentuva Ratina-office, joka tulee 13 000 neliöllään ja moderneilla tilaratkaisuillaan uudistamaan Tampereen perinteistä toimitilakantaa.

Tampereen suurin ja Spondan isoin

Ratina on Tampereen suurin ja Spondan isoin liikekeskus ja Spondan historian suurin kiinteistökehityshanke. Ratina tarjoaa noin 1 000 työpaikkaa. Sen kävijämääräarvio on 8 miljoonaa asiakasta vuodessa ja myyntiarvio 200 miljoonaa euroa. Noin 53 000 neliön kokoisessa Ratinassa on 140 liiketilaa ja 26 ravintolaa ja kahvilaa.

Julkaistu 6.5.2018

Jaa