Konseptimyymälä sai näyttävät tilat – Gina Tricot avasi lippulaivaliikkeensä Forumiin
Gina Tricotin lippulaivamyymälä löytyy nyt Kööpenhaminan, Tukholman ja Göteborgin lisäksi myös Helsingistä. Forumin kakkoskerrokseen avautunut liike inspiroi asiakkaita uniikilla valikoimallaan, digitaalisuudellaan ja huikealla näyteikkunarivistöllään.
Kansainvälisen ketjun lippulaivamyymälän avaaminen Suomeen ei ollut mikään pikkujuttu. Ketjun neljännelle pohjoismaiselle, uniikkeja vaatemallistoja ja valikoituja sisustustavaroita myyvälle konseptimyymälle etsittiin tiloja peräti neljän vuoden ajan.
”Konseptimyymälämme sijaitsevat aina parhaimmilla paikoilla ydinkeskustoissa. Halusimme löytää myös Helsingistä brändin mukaiset tasokkaat tilat, jotka tarjoaisivat meille ykkösluokan näkyvyyden ja luonnollista asiakasvirtaa”, Gina Tricotin Country Manager Mirva Abild taustoittaa.
Tiloja etsittiin ensisijaisesti kauppakeskuksista. Myymälän haluttiin sijaitsevan yhdessä tasossa ja tilaa oli oltava yli 500 neliötä. Poikkeuksellisen laaja mallistovalikoima edellytti myös riittävästi näyteikkunapinta-alaa.
Ydinkeskustan Forum täytti kaikki toiveet
Pitkä etsintä päättyi, kun ydinkeskustassa sijaitsevassa kauppakeskus Forumissa avautui mahdollisuus kolmen liiketilan yhdistämiseen. Paraatipaikalla kakkoskerroksessa sijaitsevat tilat tarjosivat näkyvyyttä niin kauppakeskuksen sisä- kuin ulkopuolellekin.
Yli 500 neliön tilat kruunasi huikea näyteikkunarivistö. Moderni talotekniikka ja tilojen avaruus mahdollistivat myös digitaalisen asiakaskokemuksen rakentamisen.
”Forum vastasi suoraan kaikkiin kriteereihimme. Kauppakeskus sijaitsee vilkkaimmalla liikepaikalla keskustan sydämessä ja se tunnetaan myös kansainvälisellä tasolla korkeatasoisista brändeistään ja asiakastapahtumistaan”, Abild kuvailee.
Konseptimyymälämme sijaitsevat parhailla paikoilla ydinkeskustoissa.
Lisäarvoa toi se, että kauppakeskuksen omistaja Sponda tiedettiin pitkän yhteistyön kautta innovatiiviseksi ja vastuulliseksi kiinteistönomistajaksi. Abild korostaa kansainvälisen ketjun menestyksessä kauppakeskuksen roolia.
”Sillä, miten aktiivisesti ja kunnianhimoisesti omistaja kehittää kauppakeskuksen brändivalikoimaa ja viihtyisyyttä, on meille äärimmäisen suuri merkitys. Ei ole sattumaa, että moni kansainvälinen ketju aloittaa maailmanvalloituksensa juuri Forumista”, hän sanoo.
Tilat tukena asiakaskokemuksen rakentamisessa
Uudet liiketilat tukivat myös digitaalisen asiakaskokemuksen rakentamista. Tiloihin sijoitettiin muun muassa isoja videoscreenejä, joiden avulla asiakkaat voivat nähdä, miltä ketjun vaatteet näyttävät liikkuvien ja eri kokoisten mallien päällä.
Uusien tilojen ansiosta myös asiakaspalvelusta tuli sujuvampaa. Myyjien on avarissa tiloissa helppo löytää apua tarvitsevat asiakkaat ja asiakkaiden toisensa. Konseptimyymälässä on lisäksi tarkoitus järjestää inspiroivia tapahtumia, kuten aamujoogaa sekä erilaisia vip- ja kanta-asiakasiltoja.
Tilojen ansiosta myös asiakaspalvelusta tuli sujuvampaa.
”Koronan myötä tarve yhteisöllisyyteen on kasvanut. Olemme halunneet tehdä shoppailun mahdollisimman helpoksi, mutta samalla luoda puitteet rauhalliseen ja ajan kanssa tapahtuvaan yhdessäoloon – meille voi tulla, vaikka ei ostaisi mitään”, Abild sanoo.
Uusi myymälä pelaa entistä paremmin yhteen myös ketjun verkkopalveluiden kanssa.
”Korona näytti pikakelauksella, että verkkokauppa ei korvaa kivijalkamyymälää. Ihminen haluaa kosketella tavaroita ja kohdata ihmisiä – oleellista on, että asioinnista syntyy eri kanavissa saumaton ja toisiaan täydentävä kokonaisuus”, Abild kiteyttää.
Menestysbrändien kasvualusta
Spondan kauppakeskusjohtajan Mervi Jäntin mukaan Gina Tricotin tarjooma sekä Forumin liikepaikka täydentävät hyvin toisiaan.
”Yrityksen tuotevalikoima pääsee hienosti esille uusissa tiloissa. Pitkästä shopfrontista on hyötyä erityisesti lippulaivamyymälälle, jolla on poikkeuksellisen laaja mallisto ja näyttäviä esillepanoja. Tilat ovat myös selkeät ja helposti hallittavat.”
Jäntin mukaan Forumin asema kansainvälisten brändien ja ketjujen ykköskauppakeskuksena on syntynyt vuosikymmenten aikana.
”Forum on brändi jo itsessään ja houkuttelee vahvalla maineellaan myös tunnettuja asiakasbrändejä. Myös sijainti on merkittävä vetovoimatekijä. Kauppakeskus muodostaa tunneleidensa ja sisäpihojensa kanssa tavallaan ydinkeskustan sydänalueen ja Forumin lasikulma toimii koko keskustan maamerkkinä”, Jäntti kuvailee.
Vetovoimaa lisää kauppakeskuksen jatkuva uudistuminen. Tällä hetkellä kehitystyössä panostetaan erityisesti kauppakeskuksen 70-vuotisjuhlavuoteen.
”Forum täyttää tänä vuonna 70 vuotta ja luvassa on uusia innovatiivisia brändejä ja elämyksellistä ohjelmaa. Teemme tiloihin myös viihtyisyyttä lisäävää faceliftausta, mikä hyödyttää sekä kuluttaja- että yritysasiakkaitamme”, Jäntti sanoo.
Gina Tricot – naisilta naisille
- Ruotsalainen muotiketju, joka tarjoaa naisten suunnittelemaa muotia naisille yli 30 maassa.
- Suomessa 20 myymälää ja noin 150 työntekijää.
- Konseptimyymälät Tukholmassa, Köpenhaminassa, Göteborgissa ja Helsingissä.
- Forumin myymälässä erikoisuutena Home-sisustusmallisto ja nuorten Gina Young -mallisto.
Sponda – kansainvälisen kasvun mahdollistaja
- Innovatiivinen kiinteistökehittäjä, joka rakentaa vetovoimaisia kauppakeskuksia ja luo yritysten kasvua tukevia tilaratkaisuja.
- Toimitilat sijaitsevat Suomen ykköspaikoilla parhaiden palveluiden ja liikenneyhteyksien äärellä.
- Vastuullisuuden edelläkävijä ja moninkertainen GRESB-menestyjä