• Artikkelit
  • Kauppakeskuksen onnistunut hintakampanja on monen tekijän summa

Kauppakeskuksen onnistunut hintakampanja on monen tekijän summa

Runsaasti houkuttelevia tarjouksia, oikea ajoitus ja monikanavainen markkinointimix. Näistä aineksista rakentuu menestyksekäs kauppakeskuksen hintakampanja.

Forumin markkinointipäällikkö Pia Rosvall Spondasta kertoo, että hintakampanjat ovat kauppakeskuksille erittäin tärkeä keino kasvattaa asiakasmääriä ja lisätä myyntiä.

Maaliskuun lopulla järjestetty Forumin Hintasirkus kasvatti kauppakeskuksen asiakasmääriä 15–20 prosentilla normaaliviikkoon verrattuna. Tämän vuoden kampanjan tulokset olivat asiakasmäärissä mitattuna hieman paremmat vuoden takaiseen tapahtumaan verrattuna. Forumin läpi kulkee päivittäin noin 45 000 kävijää.

”On vaikea sanoa, miten paljon hintakampanja lisää yritysten myyntiä, sillä saamme vain kuukausikohtaiset raportit, mutta hintakampanja pelastaa usein kauppakeskuksen koko kuukauden myynnin. Yrityskohtaiset erot voivat olla huomattavia. Hyvin aktiivisesti hintakampanjoihin osallistuvat pienemmät liikkeet saattavat saavuttaa jopa 200 prosentin myyntipiikkejä”, yhdeksän vuotta Forumin Hintasirkuksia tehnyt Rosvall sanoo.

Suuri ponnistus

Forumin Hintasirkus lanseerattiin jo 25 vuotta sitten. Kampanjoita pidetään kahdesti vuodessa, maaliskuussa ja syyskuussa.

”Ne ovat parhaimmat kuukaudet uutuustuotteiden lanseerausten kannalta. Hintakampanja on kauppakeskuksille iso markkinointiponnistus, joten kampanjaan mukaan lähtevien yritysten on tarjottava asiakkaille todella huomattavia tarjouksia, jotta halutut tavoitteet saavutetaan, sillä kuluttajat ovat hyvin hintatietoisia. 50 prosentin alennus tuotteesta toimii sisäänheittäjänä myymälään ja innostaa asiakasta ostamaan lisäksi muita normaalihintaisia tuotteita”, Rosvall sanoo.

Onnistunut hintakampanja edellyttää tiivistä yhteistyötä yrittäjien sekä media- ja mainostoimistojen kanssa.

”Yrittäjien palautteen perusteella voi kehittää ja uudistaa hintakampanjaa entistä toimivammaksi”, Rosvall sanoo.

Forumin 140 liikkeestä Hintasirkukseen osallistui reilu puolet kauppakeskuksen liikkeistä.

”Joillakin brändeillä ja volyymiketjuilla on ehdoton kielto osallistua hintakampanjoihin. Pyrimme tukemaan myös näitä myymälöitä esimerkiksi infoamalla niiden uutuuksista”, Rosvall sanoo.

Hintasirkuksen ilmettä on viimeksi uusittu Forumin sisälle sijoitetuilla erilaisilla digitauluilla ja näyttöruuduilla.

Onnistuneen hintakampanjan avaintekijät

1. Hyvät tarjoukset

50 prosentin alennus tuotteesta toimii houkuttelevana sisäänheittohoukutteena, joka tuo asiakkaat myymälään ja innostaa heitä ostamaan myös muita tuotteita.

2. Oikea ajoitus

Kevät ja syksy ovat hyviä ajankohtia uusien tuotteiden lanseeraukseen. Syksyllä esimerkiksi hankitaan paljon talvivaatteita. Kuukauden sisällä kampanja kannattaa ajoittaa yleisimpiin palkkapäiviin. Kuluttajat shoppailevat silloin herkemmin.

3. Ei päällekkäisyyksiä

Kauppakeskuksessa sijaitsevien liikkeiden omat kampanjat on hyvä huomioida. Hintakampanjan rakentamisesta kannattaa keskustella eri liikkeiden kanssa ja miettiä sellainen ajankohta, joka ei mene päällekkäin muiden kampanjoiden kanssa. Olisi hyvä, että mahdollisimman usealla brändillä on tarjota parhaimmat tuotteet mukaan hintakampanjaan.

4. Katalogi pitää pintansa

Onnistunutta hintakampanjaa tukee monikanavainen markkinointiviestintä, joka tuo asiakkaat kauppakeskukseen. Hintakampanjan oma painettu katalogi tai ilmoitusliite on edelleen vahvaa valuuttaa. Useat asiakkaat tulevat edelleen myymälään ne mukanaan etsimään tarjoustuotetta. Forum käyttää 8-sivuista liitettä Metro-lehden välissä Hintasirkuksen markkinoinnissa perinteisen printti-, tv-, radio- ja ulkomainonnan lisäksi. Sosiaalisen median kanavat ovat imagomielessä tärkeitä, mutta eivät välttämättä saa kassaa kilisemään.

5. Riittävästi aikaa suunnitteluun

Hintakampanja edellyttää tiivistä yhteistyötä myymälöiden sekä mainos- ja mediatoimistojen kanssa. Tuotekuvaukset, mainosten suunnittelu, somistusmateriaalien tilaukset, ilmoitusvedosten tarkistaminen sekä ohjelmien ja juontajien buukkaukset edellyttävät tarkkaa aikataulutusta ja nielaisevat helposti 1–­2 kuukautta. Esimerkiksi Forumin syksyn Hintasirkuksen suunnittelu alkaa kesäkuussa.

6. Oheistapahtumia mukaan valikoiden

Hintakampanjan yhteydessä järjestettävien tapahtumien kanssa kannattaa olla tarkkana. Ne voivat piristää kauppakeskuksen arkea, mutta jarruttaa myyntiä. Hintakampanjan pääfokus on ennen kaikkea lisätä myyntiä.

7. Hintakampanjan pitää tuottaa tulosta

Hintakampanja merkitsee suurille kauppakeskuksille jopa reilua 100 000 euron markkinointipanostusta. Kampanjaan kannattaa ryhtyä vain silloin, kun yhteistyökumppaneilla on tarjota hyvät tuotteet ja tuntuvat alennukset.

8. Yhteistyö eri yhdistysten kanssa

Jos kauppakeskuksen lähellä on paljon yhdistyksiä, harrastusseuroja tai muuta toimintaa, kannattaa hakea synergiaetuja myös näiden tahojen kanssa. Esimerkiksi omaa toimintaansa esittelevä jalkapallojoukkue tuo kauppakeskukseen uusia katsojia, jotka tutustuvat samalla kauppakeskuksen muuhun tarjontaan ja innostuvat ostamaan vaikkapa urheilutuotteita.

Julkaistu 12.4.2017

Jaa