Hehku-myymäläketju asiakkaan iholla

Uusi hyvinvointiin keskittyvä myymäläketju Hehku luottaa asiakaspalveluun ja maan kattavaan myymäläverkostoon, johon yhdistyy monipuolinen verkkokauppa.

Moniammatillinen henkilökunta, laaja valikoima terveyteen, hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä tuotteita ja palveluja sekä myymälöihin saumattomasti yhdistyvä verkkokauppa – näistä tekijöistä koostuu uusi Hehku-myymäläketju, jonka ensimmäiset valoisat myymälät avattiin tammikuussa Helsinkiin ja Vantaalle. Yksi ensimmäisistä liikkeistä avattiin Spondan omistaman kauppakeskus Forumin toiseen kerrokseen.

Ja lisää on tulossa. Myymäläverkosto koostuu yhteensä 100 liikkeestä, joista 30 avaa ovensa eri puolille Suomea vuoden 2018 aikana.

”Hehku on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyvä kauppaketju, jossa yhden katon alle on koottu luontais- ja kosmetiikkatuotteiden lisäksi apteekin tarjontaa”, kuvailee toimitusjohtaja Tuomas Mattelmäki.

Uuden kauppaketjun perustaminen verkkokaupan kasvuvuosina on rohkea ratkaisu, vaikkakin viime vuoden lopun lukemat päivittäistavarakaupan elpymisestä lupaavat alalle valonpilkahduksia.

”Koko viime vuoden myynnin kasvu oli 1,7 prosenttia ja joulukuussa jopa 2,8 prosenttia”, kertoo toimitusjohtaja Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä.

Hehku elää trendien mukaan

Hehku-ketjun perustamisen taustalla vaikuttavat tutut megatrendit. Yksi trendeistä on hyvinvointiin keskittyminen, mikä näyttää pitävän pintansa vuosi toisensa jälkeen. Tämä näkyy myös suomalaiskuluttajien käyttäytymisessä.

”Oman sävynsä tuo myös niin sanottu yhteiskunnan iso kuva. Esimerkiksi käynnissä oleva sote-keskustelu vaikuttaa paitsi ihmisten valinnanvapauteen myös siihen, että yksilöillä on entistä enemmän vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan”, Mattelmäki huomauttaa.

Terveellisyyden lisäksi kuluttajat arvostavat asioinnin nopeutta.

”Ostamisessa tapahtuu muutoksia koko ajan. Myymäläasioinnin helppoutta arvostetaan, ja kaupasta saatetaan hakea vinkkejä esimerkiksi tuotteista, joita tilataan lopulta verkosta – ja toisinpäin”, Luoto mainitsee.

Hän muistuttaa myös ekologisuuden ja vastuullisuuden trendeistä, jotka ovat yhä nousussa.

”Taantuman aikana kulutusta ohjaa erityisesti hinta. Jos yleinen taloustilanne jatkuu ja kehittyy edelleen positiiviseen suuntaan, kuluttajat alkavat tehdä ostopäätöksiä entistä enemmän arvoperusteisesti. Tuotteet valitaan esimerkiksi ekologisuuden, vastuullisuuden ja alkuperän perusteella.”

Malli konseptiin maailmalta

Uutta hyvinvoinnin kauppaketjua ei keksitty aivan tyhjästä, vaan esimerkkejä haettiin muualta Euroopasta.

”Esimerkiksi Isossa Britanniassa ja Ruotsissa apteekitkin ovat hyvin erilaisia kuin meillä. Lisäksi siellä on runsaasti erilaisia hyvinvointiin keskittyviä ketjuja, joita benchmarkkasimme Hehkua varten”, Mattelmäki kertoo.

Hehkussa verkkokauppaa ja kivijalkamyymälää ei pidetä toistensa uhkina, vaan ne yhdistyvät kokonaisuudeksi. Osasyynä on se, että myymälät ovat kolmea kokoluokkaa, joista pienimpiin ei mahdu sama valikoima kuin suurempiin.

”Verkkokaupasta voi kuitenkin hankkia kaikkia valikoimamme tuotteita, ja niitä voi tilata esimerkiksi myymälässämme olevilla padeilla. Lisäksi verkkokauppamme palvelee luonnollisesti niitä asiakkaita, joiden lähitienoilla ei Hehku-myymälää vielä ole.”

Myymälöiden tarjontaa ei ole hakattu kiveen, vaan käytössä on niin sanottu muuntuva myymäläkonsepti.

”Ajatuksena on, että kuluttajan odotuksiin pystytään vastaamaan ripeästi tarjoamalla uusia tuotteita tai palveluita etukenossa eli mielellään jo ennen, kuin asiakkaat näitä tarpeita ilmaisevat.”

Esimerkiksi Forumissa sijaitseva myymälä on ollut auki vasta joitakin viikkoja helmikuun alussa, mutta asiakkaat ovat jo kiitelleet valikoimaa:

”Aiemmin asiakkaat joutuivat ihastelemaan joidenkin brändien tuotteita muotilehtien kuvista, mutta nyt he voivat tulla tutustumaan niihin meillä. Toisaalta myös tutut ja turvalliset tuotteet löytyvät hyllyistämme”, kertoo myymäläpäällikkö Meri Räihä.

Palvelu keskiössä

Tuomas Mattelmäki uskoo, että hyvällä asiakaspalvelulla on tilausta. Se on yksi tekijöistä, joka erottaa Hehkun kilpailijoistaan.

”Hyvinvoinnin osa-alueita tukevan valikoiman, eli ravinnon, palautumisen, liikunnan, kauneuden ja terveyden tuotteiden lisäksi keskitymme erityisesti palveluun.”

Henkilökunta koostuu eri alojen asiantuntijoista, kuten farmaseuteista, kosmetologeista, ravintoterapeuteista ja personal trainereista. Mattelmäen mukaan moniammatillinen yhteistyö tarjoaa etua paitsi asiakkaille, myös työntekijöille.

”Henkilökunta oppii kollegoiltaan ja tuotekoulutuksilla takaamme, että pystymme tarjoamaan asiakkaille aidosti henkilökohtaista palvelua.”

Meri Räihän mukaan jo nyt palveluista on saatu kiitosta.

”Asiakkaat ovat innoissaan siitä, että tarjoamme myös palveluita, eikä tarvitse lähteä muualle. Tällä hetkellä suosituin palvelumme on ripsien ja kulmien värjäys, mikä hoituu muutamassa minuutissa ja jatkossa jopa ilman ajanvarausta.”

Julkaistu 15.3.2018

Jaa