• Artikkelit
  • Forum on pääkaupunkiseudun tunnetuin ja asioiduin kauppakeskus – mistä se johtuu?

Forum on pääkaupunkiseudun tunnetuin ja asioiduin kauppakeskus – mistä se johtuu?

Forum on tuoreen tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudun tunnetuin ja asioiduin kauppakeskus. Forum houkuttelee keskustan kauppakeskuksista tutkitusti myös eniten ostovoimaisinta asiakaskuntaa. Mitä syitä Forumin suosion takaa löytyy?

Spondan omistama kauppakeskus Forum saavutti Taloustutkimuksen tekemässä tuoreessa tutkimuksessa kaksi merkittävää tulosta. Forum on tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudun 29 kauppakeskuksesta tunnetuin ja asioiduin kauppakeskus. Forumin tunnettuus oli tutkimuksessa peräti 99 prosenttia. Kyselyn 1 052 vastaajasta 95 prosenttia vastasi asioivansa tai asioineensa Forumissa.

Miksi Forum on niin suosittu?

”Forumia on kehitetty pitkäjänteisesti yhdessä kuluttajien ja vuokralaisten kanssa ja tulokset näkyvät nyt. Kauppakeskuksen vuokrausaste on täydet 100 prosenttia. Forum on myös numero yksi, kun uudet brändit lanseeraavat ensimmäisen liikkeensä. Tuoreimpina esimerkkeinä voisi mainita keväällä avatun hyvinvointiketju Hehkun ja Forumiin elokuussa rantautuvan JYSKin uuden citykonseptin”, sanoo Forumin kauppakeskuspäällikkö Katja Hatakka.

Tutkimuksen mukaan Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Forum tunnetaan erittäin hyvin kaikissa taustaryhmissä. Se tunnetaan kaikkialla pääkaupunkiseudulla yhtä hyvin, sillä kokonaistunnettuudessa ei ole eroa Helsingin, Espoon ja Vantaan välillä.

Hatakan mukaan Forumin suosiota selittävät myös kauppakeskuksen näyttävät yleisötapahtumat.

”Muun muassa Saara Aallon meet &greet sekä Antti Tuiskun, JVGn sekä Marcus&Martinuksen pop up -liikkeet sekä nimmarikeikat ovat olleet hurjan suosittuja – unohtamatta huutokauppakeisarin vierailua kauppakeskuksessa”, Hatakka luettelee.

Forumin asiakaskunnassa erottuvat erityisesti 15–35 vuotiaat naiset, jotka muodostavat tällä hetkellä markkinoiden ostopotentiaalisimman kohderyhmän.

Kauppakeskuspäällikkö nostaa suosion taustalta esiin myös vastuullisuuden – joka tarkoittaa vastuuta niin asiakkaista, ympäristöstä kuin omasta henkilökunnastakin.

”Teemme parhaillaan työtä BREEAM-ympäristösertifikaatin ympärillä, jossa tavoitteena on parantaa Forumin energiatehokkuutta ja jätteiden kierrätysastetta. Olemme myös mukana nuorten työllistämishankkeissa ja Joulupuukeräyksessä, joka hankkii joululahjoja Helsingin vähävaraisille lapsille. Forum-henkeä ylläpidämme kolmesti vuodessa järjestettävillä vapaa-ajan tapahtumilla – haluamme, että jokainen forumilainen voi olla ylpeä edustaessaan kauppakeskustamme.”

Kahvila- ja ravintolapalvelut entistä tärkeämpiä

Tutkimuksessa selvitettiin myös kauppakeskuksen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat saavutettavuus, myymälävalikoima, turvallisuus, tilojen siisteys, myymälöiden hintataso ja päivittäistavaroiden tarjonta.

Forum on ykkösvaihtoehto, kun suomalaiset tai kansainväliset myymäläketjut avaavat ensimmäisiä liikkeitään Suomeen. Yksi uusimmista Forum-tulokkaista on keväällä avattu Hehku-hyvinvointimyymälä.

Saavutettavuus on edelleen selkeästi tärkein tekijä kauppakeskusta valittaessa, mutta turvallisuus on noussut uutena tekijänä asiakkaiden kolmanneksi tärkeimmäksi valintakriteeriksi. Huomionarvoista on myös se, että asiakkaat arvottavat kauppakeskuksia entistä enemmän kahvila- ja ravintolapalveluiden perusteella. Kahvila- ja ravintolatarjonta nähdään jopa selvästi tärkeämmäksi valintakriteeriksi kuin palveluntarjonta.

Kahvila- ja ravintolatarjonta nähdään selvästi tärkeämmäksi valintakriteeriksi kuin palveluntarjonta.

Asiakkaat kiinnittävät yhä enemmän huomioita myös kauppakeskusten puhtauteen, sillä tilojen siisteys koetaan tärkeämmäksi kuin kauppakeskuksen viihtyisyys.

Tutkimuksen mukaan nykyajan asiakas arvottaa kauppakeskuksia entistä enemmän kahvila- ja ravintolapalveluiden perusteella.

”Siisteys, turvallisuus ja asiakkaiden viihtyvyys priorisoidaan Forumissa korkeimmalle tasolle. Juuri nyt olemme uudistamassa kauppakeskuksen wc-tiloja – ja tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme kaupungin parhaimmat yleiset wc-tilat. Turvallisuudentunne on tutkimustemme mukaan ollut aina asiakkaillamme korkea, sillä ammattitaitoinen kumppanimme Securitas päivystää tiloissamme näkyvästi ympäri vuorokauden”, Hatakka sanoo.  

Myös markkinoiden kuumin kohderyhmä löytyy Forumista

Hyvät tulokset ovat jatkoa Forumin aiemmalle tutkimusmenestykselle. Dagmarin tammikuussa 2018 tekemä tunnettuus- ja mielikuvatutkimus osoitti, että Forum houkuttelee keskustan kauppakeskuksista eniten ostovoimaisinta asiakaskuntaa. Forumin asiakaskunnassa erottuvat erityisesti 15–35 vuotiaat naiset, jotka muodostavat tällä hetkellä markkinoiden ostopotentiaalisimman kohderyhmän.

”Ylläpidämme aktiivisesti Forum-henkeä – haluamme, että jokainen forumilainen voi olla ylpeä edustaessaan kauppakeskustamme.”

Ikäryhmään kuuluvat naiset ovat muita aktiivisempia shoppailijoita ja kahvila- ja ravintolapalveluiden käyttäjiä. He ovat myös innokkaampia paitsi suosittelemaan hyväksi havaitsemiaan palveluita myös kuuntelemaan toisten suosituksia.

Spondan omistama Forum valittiin vuonna 2017 Pohjoismaiden parhaaksi kauppakeskukseksi. Palkitsemisraati kiitti Forumia erityisesti perinteitä kunnioittavasta uudistumisesta sekä yhteiskuntavastuullisesta työstä, jota keskus tekee nuorten työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi.

Lähteet: Taloustutkimus Oy:n toteuttama Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset 2018 -tutkimus, toukokuu 2018, Dagmarin toteuttama tunnettuus- ja mielikuvatutkimus, tammikuu 2018

Julkaistu 25.5.2018

Jaa