(Un)Popular Opinions

9 väitettä työelämän uudesta järjestyksestä

Aloita tästä

arrow down

Työelämämme on ollut jo vuosia muutoksessa, jolle ei ole näkyvissä loppua. Monessa yrityksessä on huomattu, että samalla kun hybridityö tuo meille joustavuutta, vapautta ja monenlaisia hyötyjä, saattavat jaetut käytännöt, yhteishenki ja hiljaisen tiedon jakaminen olla hukassa.

Sponda halusi ymmärtää tarkemmin, mihin suuntaan suomalaisten toimistotyö on kehittymässä ja millaisia ajatuksia aiheen ympärillä juuri nyt liikkuu. Alkuvuodesta 2025 Sponda toteutti tutkimusyhtiö nSightin kanssa aiheesta laajan kyselytutkimuksen, jonka pohjalta muodostettiin 9 väitettä työelämästä. Rohkeita väitteitä työskentelytavoista, menestymisestä, työkulttuurista, toimitiloista ja ilmapiiristä kommentoi 15 kiinnostavaa ja ansioitunutta asiantuntijaa yhteiskunnan eri aloilta.

Koko aineiston voit ladata tämän sivun ylälaidasta.

1
ENSIMMÄINEN TEEMA:

Yhteisö ja kulttuuri työpaikalla

Väite 1

Me emme tule työpaikalle
vain työn takia

Väite 2

Kahvihuone on yrityksen
tärkein toimitila.

Spondan kyselyssä peräti 84 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että lähityö vahvistaa tiimin yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Usein työyhteisöjen henki ei synny palavereissa, vaan kahvihuoneessa, lounaalla ja sattumanvaraisissa keskusteluissa. Nämä hetket luovat perustan yhteistyölle, tukevat luottamusta ja vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Kahvihuone on myös paikka, jossa eri tiimit sekä roolit kohtaavat, ja tieto kulkee vapaasti. Se on organisaation hermokeskus, jossa syntyy usein enemmän kuin virallisissa palavereissa: hiljaista tietoa, uusia oivalluksia ja työarkea kannattelevaa yhteyttä. Siksi kahvihuone ei ole pelkkä taukotila, vaan työyhteisön sydän.

2
Toinen teema:

Kasvun ja innovaatioiden edellytykset

Väite 3

Parhaat ideat
syntyvät kasvotusten

Spondan tutkimus osoittaa, että toimistolla työskentely tukee luovuutta, tuottavuutta ja ongelmanratkaisua.

Kyselyn mukaan ideointi on luontevampaa toimistolla peräti 84 prosentille vastaajista. Yli puolet kertoi saavansa toimistolla myös enemmän aikaan. Kolme neljästä vastaajasta oli myös sitä mieltä, että haasteiden ratkominen on tehokkaampaa kasvotusten kollegojen kanssa.

87 prosenttia Spondan kyselyyn vastanneista johtajista oli sitä mieltä, että on itse toimistolla paremmin läsnä kollegoille ja tiimille.

Etäyhteydelläkin työsuoritteet saadaan tehtyä, mutta samalla jotain tärkeää voi jäädä puuttumaan. Harva menestystarina on rakennettu etäyhteyksin. Fyysinen läsnäolo luo edellytykset luovuudelle ja innovaatioille. Juuri niistä syntyvät sekä yrityksen menestys että yksilön ammatillinen kasvu.

Väite 4

Hiljainen tieto
tekee kuolemaa

Kun ollaan samassa tilassa, välittyy myös hiljaista tietoa. Se siirtyy käytännön kautta, sivulauseissa ja esimerkeissä. Erityisesti vaativissa kehityshankkeissa ja uusien asioiden aloittamisessa hiljainen tieto on korvaamatonta.

Peräti 75 prosenttia Spondan kyselyyn vastanneista koki läsnäolon toimistolla tukevan oppimista ja kehittymistä. Yhtä moni oli sitä mieltä, että kynnys pyytää apua työkavereilta on toimistolla matalampi.

Monessa yrityksessä on jo huomattu, että yhteiset käytännöt ja hiljaisen tiedon jakaminen eivät hoidu itsestään, ja ilman yhdessäoloa ne katoavat. Jotta oppiminen ja kehitys turvataan, pelkät työpisteet eivät riitä. Tarvitaan tilaa, jossa on luontevaa kohdata ja jakaa myös hiljaista tietoa.

3
Kolmas teema:

Toimistotyö ratkaisee keskustan tulevaisuuden

Väite 5

Keskusta on murroksessa ja toimistojen työntekijät ovat siinä pääroolissa

Työ ja kaupungin syke ovat erottamaton pari. Keskustan elinvoima nojaa vahvasti siellä työskenteleviin ihmisiin. Toimistojen työntekijät tuovat asiakkaita keskustan ravintoloihin, kahviloihin ja liikkeisiin läpi työpäivän, ja jäävät usein kaupungille viettämään myös iltaa. Esimerkiksi Spondan kyselyn mukaan 46 prosenttia keskustassa työskentelevistä käy tyypillisen työviikkonsa aikana ravintolassa tai kahvilassa työpäivän jälkeen. Siksi keskustoja tulisi kehittää myös toimistotyöntekijöiden näkökulmasta.

Helsingin ydinkeskustassa asuu Helsingin kaupungin arvion mukaan vain pari tuhatta asukasta. Muun muassa siksi keskustan toimistot ja niiden ydinkeskustan ulkopuolelta saapuvat työntekijät ovat merkittävä osa keskustan elinvoimaa. Keskustan toimistotyöläiset muodostavat suuren ja aktiivisen joukon ihmisiä, joilla on merkittävä potentiaali keskustan elävöittäjinä.

Mutta miten tämä potentiaali voitaisiin huomioida kaupunkisuunnittelussa entistä paremmin?

Väite 6

Me emme tule vain työpaikalle, vaan apteekkiin ja elokuviin

Toimiston sijainnin merkitys korostuu Spondan tutkimuksessa. Hyvien liikenneyhteyksien lisäksi tärkeää sijainnin suhteen ovat monipuoliset palvelut lähellä työpaikkaa. 68 prosenttia 
vastaajista piti tärkeänä sitä, että toimistopäivän voi yhdistää palveluiden käyttöön, ystävien tapaamiseen tai harrastuksiin.

Erityisesti nuoremmille sukupolville tärkeää ovat liikenneyhteyksien lisäksi ruokailumahdollisuudet ja mahdollisuus yhdistää toimistopäivä muihin aktiviteetteihin. Lähes kaikki Helsingin keskustassa työskentelevät alle 35-vuotiaat yhdistävät tyypilliseen toimistoviikkoon muutakin tekemistä, kuten ostoksilla käymisen ja ystävien tapaamisen.

4
Neljäs teema:

Täydellisen toimitilan anatomia

Väite 7

Huippuosaajat
tulevat toimitilojen perässä

Toimitila on paljon enemmän kuin neljä seinää ja katto. Se on yrityksen strateginen kilpailutekijä.

Toimitila on myös rekrytointivaltti, sillä parhaat osaajat valitsevat tarkasti työympäristönsä. Parhaimmillaan toimitila tukee sekä yksilön hyvinvointia että koko organisaation menestystä. Mutta mikä tekee toimitilasta aidosti työn tekemistä tukevan ja houkuttelevan?

Hyvät tilat voivat tukea yhteisöllisyyttä, kasvattaa työtyytyväisyyttä tai jopa kompensoida palkkaa. Vastaavasti huono toimitila voi vesittää hyvänkin työilmapiirin. Toimitilan sijainnilla on myös suuri merkitys, mutta hyvä sijainti ei tarkoita kaikille samaa. Toiselle tärkeää on sujuva joukkoliikenne, toiselle taas mahdollisuus tulla töihin omalla autolla.

Täydellinen toimitila on harkittu kokonaisuus, joka tukee työn sujuvuutta ja yrityksen koko liiketoimintaa.

Väite 8

Toimistolla täytyy voida keskittyä

Työterveyslaitoksen tutkimusten mukaan toimistotiloissa on yleensä eniten korjattavaa siinä, miten ne tukevat keskittymistä.

Spondan kyselytutkimuksessa 67 prosenttia mieluummin etätöitä tekevistä sanoi valitsevansa etätyön, kun he kaipaavat hiljaista tilaa keskittymiseen. 59 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että toimistolla heidän on vaikeampi keskittyä työhön. Tällä oli suora yhteys siihen, että toimistolla käytiin harvemmin. Jos toimistolla ei ole riittävästi keskittymistä tukevia tiloja, se voi ajaa jatkuvaan etäilyyn.

Hybridiajassa on äärimmäisen tärkeää miettiä, mitkä tekijät työpaikalla vaikuttavat keskittymiseen, mistä keskeytyksiä syntyy ja miten niitä voisi eliminoida. Pelkät puhelinkopit eivät aina ratkaise ongelmaa, vaan toimitilat saattavat kaivata laajempaa työtapojen hahmottamista ja tilasuunnittelua. On tärkeää ymmärtää, että työergonomia käsittää myös aivojen kuormituksen.

Väite 9

Säkkituolit eivät kiinnosta ketään, jos ne ovat keskellä metsää

Toimiston sijainti ei ole vain logistinen kysymys, se on osa yrityksen käyntikorttia. Keskeinen sijainti kertoo brändistä, sen arvoista ja siitä, miten dynaaminen yritys on. Sijainti voi jopa olla yrityksen tärkein yksittäinen vetovoimatekijä.

Asiakkaan ensivaikutelma muodostuu ympäristöstä. Kutsuva toimisto hyvällä sijainnilla voi hyvin vaikuttaa yhteistyökumppanin valintaan.

Myös työnantajakuvan kannalta on tärkeää olla keskeisellä paikalla. Jos toimiston sijainti olisi ainoa erottava tekijä kahden työtarjouksen välillä, 47 prosenttia Spondan tutkimukseen vastanneista valitsisi työpaikan Helsingin keskustassa. Jos toimisto sijaitsisi Helsingin keskustassa muun sijainnin sijaan, 32 prosenttia vastaajista kävisi toimistolla useammin.

Loppusanat: Tulevaisuuden työelämässä korostuu inhimillisyys

Työelämämme on monella tapaa murroksessa. Pandemian jälkeisessä ajassa haemme edelleen toimivimpia hybridityön muotoja ja hahmottelemme sitä, mitä hyötyä siitä on, että teemme töitä toisten ihmisten kanssa kasvokkain.

Samaan aikaan käynnissä on toinen, todennäköisesti jopa suurempi murros. Tekoäly mullistaa monenlaisen työn tekemisen. Siksi on mietittävä, mikä tekee meistä ihmisistä erityisiä.  Tekoäly voi ennen pitkää tehdä lähes kaikkea sitä, mitä toimistotyöläinen, mutta kysymys on, mitä sen kannattaisi tehdä. Mikä on hyvää, kaunista tai arvokasta? Se jää meidän määriteltäväksemme.

Tulevaisuuden työelämässä korostuu ihmisyys. Kone ei kosketa, hengitä eikä ole läsnä. Koneella voi olla kaikki tieto, mutta se ei välitä esimerkiksi siitä, kenelle se puhuu. Sen sijaan me ihmiset voimme ottaa huomioon toisen ja hänen tilanteensa. Kone voi vain teeskennellä tätä kaikkea, ja monessa tilanteessa se saattaa toki riittää. Kaikesta huolimatta se, että vieressä istuu ihminen hiljaa, on todella eri asia kuin se, että vieressä istuu robotti hiljaa. Läsnäolon vaikutus on suuri.

Miten yritykset ja toimitilat voivat tukea inhimillisyyttä? Meidän tulee luottaa siihen, että vaikka on hyvin vaikea osoittaa, miten huumori, myötätunto tai uteliaisuus työpaikalla näkyvät viivan alla yrityksen tuloksessa, ne kuitenkin näkyvät. Pehmeiden taitojen ja inhimillisen kanssakäymisen arvoa on todella vaikea mitata numeroilla, mutta kannustan yrityksiä kuitenkin satsaamaan myös siihen, jonka tuloksia on vaikea osoittaa datalla. Inhimillisyyteen.

Perttu Pölönen
Futuristi, tietokirjailija, puhuja

Kiitos lukemisesta!
Toivottavasti mukaan tarttui uusia näkökulmia.

Lataa koko aineisto

Aineiston taustalla on huhtikuussa 2025 julkaistu kyselytutkimus, jonka Sponda toteutti yhdessä nSightin kanssa. Kyselyyn vastasi yli 1180 pääkaupunkiseudulla toimistotyötä tekevää ihmistä, jotka kertoivat mielipiteitään liittyen etä- ja lähityöskentelyyn sekä työympäristöön.

Tutustu tutkimukseen

Jaa:

1
2
3
4