50-vuotiasta Makkarataloa juhlistettiin kukituksella ja kaupunkifestivaalilla
Toukokuun puolivälissä Makkaratalona tunnetun Kauppakeskus Citycenterin betoniuloke sai ylleen kierrätysmateriaalista valmistetun kukituksen.
Kauppakeskus Citycenterin julkisivua kiertävä betoniuloke eli ”makkara” on koristeltu rakennuksen 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kukituksesta järjestettiin suunnittelukilpailu, jonka voitti muotoilun opiskelija Eveliina Juuri graafisella KITE+DART-teoksellaan, joka nyt verhoaa makkaraa.
Kierrätetyistä mainoslakanoista valmistetun voittajateoksen ripustus aloitettiin Keskuskadun puolella tiistai-iltana 16.5. Työ tehtiin yöaikaan, sillä ripustus vaati nostinauton ja Kaivokadun yhden kaistan sulkemisen. Valmista tuli keskiviikkoaamuna 17.5.
”Ripustus oli ammattitaitoiselle asennusporukalle jännittävä, sillä makkaran kulma Keskuskadun ja Kaivokadun risteyksessä piti saada istumaan paikalleen, kuin hansikas käteen”, kertoo Citycenterin kauppakeskuspäällikkö Tiina Fågel Spondasta.
Kukitusteoksen vastaanotto on Fågelin mukaan ollut positiivinen.
”Erityistä kiitosta olemme saaneet siitä, että tarjosimme tämän kilpailun myötä tilaisuuden nuorille tuleville suunnittelijoille, jossa he pääsevät näyttämään osaamistaan Helsingin keskustan näköalapaikalle ja historialliseen rakennukseen. Toki makkara on aina puhututtanut ja hyvä niin. Kaikille mielipiteille on tilaa”, hän kertoo.
Makkaran kukitus on 50-vuotiaan rakennuksen juhlavuoden hanke, mutta ei jää Fågelin mukaan varmasti viimeiseksi. Makkarasta on moneksi.
Makkarafestarit ilahdutti kaupunkilaisia
Teoksen ripustamisen jälkeisenä viikonloppuna kauppakeskus Citycenterissä ja sen ympäristössä vietettiin myös Makkarafestareita, joilla vieraili arviolta 40 000-50 000 kävijää viikonlopun aikana. Idea tapahtumaan lähti 50-vuotiaan rakennuksen juhlistamisesta.
”Meitä on alusta alkaen inspiroinut kauppakeskuksemme oma, tunnettu makkara. Kauppakeskus Citycenter tunnetaan vielä toistaiseksi paremmin Makkaratalona. Sijaintimme Keskuskadun vieressä ja sen tarjoamat mahdollisuudet urbaaneihin kauppakeskustapahtumiin ovat kiehtoneet meitä jo parin vuoden ajan. Makkaratalon 50-vuotisjuhlavuosi innoitti toteuttamaan tämän upean tapahtuman”, Tiina Fågel avaa.
Tapahtuma järjestettiin yhdessä niin ikään 50-vuotiasjuhlavuottaan viettävän HKScanin Camping-grillimakkaran kanssa. Makkarafestarit olivat osa Ihana Helsinki -tapahtumapäivää.
”Tunnelma oli kepeä ja onnistuimme tarjoamaan kattavalla ja erilaisia kohderyhmiä puhuttelevalla ohjelmalla jokaiselle jotakin. Yhteistyökumppanimme HKScan maistatti kahden päivän aikana tuhansia annoksia herkullista, juuri grillattua makkaraa. Näin kaksi viisikymppistä makkaraa – rakennus ja Camping – saivat kumpikin osansa loistostaan. Mikä parasta, sää suosi ja suut pysyivät makkaralla”, Tiina Fågel kertoo tapahtuman jälkeen.
Makkarafestareilla esiintyivät muun muassa Nikke Ankara, Tuuli, Elias Kaskinen & Päivän Sankarit, Diandra sekä tubettaja Herbalisti.
Juhlavuoden kunniaksi Kauppakeskus Citycenter on tehnyt Makkaratalosta myös upouuden brändifilmin, jota esitetään eri medioissa.
”Lisäksi käynnistimme heti vuoden alusta yhteisöllisen ja osallistavan Tarinoiden Makkaratalo -kampanjan, jossa kerätään tunnetuilta helsinkiläisiltä muistoja heidän suhteestaan Makkarataloon, sekä kannustetaan myös asiakkaita viisikymmenvuotisen historiamme varrelta tuomaan muistojaan muille jaettavaksi”, Tiina Fågel kertoo.
Julkaistu 22.5.2017