Vastuullisuusteemat ja -tavoitteet

Visiomme on olla kiinteistöalan luotetuin ja kannattavin toimija sekä kestävän kehityksen johtaja. Vastuullisuusohjelmamme tavoitteet on määritelty vuosille 2020–2022. Energiatehokkuus- ja ilmastotavoitteet on määritelty vuoteen 2030 saakka. Vastuullisuusteemat pohjautuvat strategiaamme ja ne on määritelty yhdessä sidosryhmiemme kanssa.

 

1. Kestävä ja läpinäkyvä liiketoiminta

Tuemme kannattavaa liiketoimintaa hyvän hallintotavan ja riskienhallinnan avulla, kiinteistöjen suunnitelmallisella ylläpidolla sekä pitkiin elinkaariin tähtäävillä investoinneilla.

Tavoitteet:

  • Vuosittaisten energiatehokkuusinvestointien osuus kaikista investoinneista (%).
  • 100 %:n kattavuus energia- ja kiinteistöauditoinneissa.
  • Elinkaarilaskenta uudis- ja peruskorjauskohteissa.
  • Kiinteistöjen ylläpitopalveluiden toimintamallin, ohjauksen ja seurannan kehitys.
  • Vuotuinen yritystason ja ilmastonmuutoksen riskien ja mahdollisuuksien arviointi.
  • Vuotuisen kestävän kehityksen arvioinnin (GRESB) tulosten säilyttäminen 5 tähdessä.
  • Kestävä ja läpinäkyvä viestintä.

 

2. Työntekijöiden hyvinvointi ja osaamisen kehittäminen

Panostamme hyvään työympäristöön, tuemme osaamisen kehittämistä ja osallistamme henkilöstöä myös vastuullisuuden kehittämiseen.

Tavoitteet:

  • Henkilöstön työhyvinvoinnin edistäminen ja vaihtuvuuden pienentäminen edellisen vuoden tasosta.
  • Sairaspoissaolojen pitäminen hyvällä tasolla.
  • Työkykyjohtamisen kehittäminen ja mittarointi.
  • Koulutuksen tarjoaminen ja kohdentaminen henkilöstön tarpeisiin ja koulutuspäivien määrän pitäminen nykyisellä tasolla.

 

3. Toimitusketjun vastuullisuus

Yhteistyökumppaneidemme panos vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa on merkittävä. Esimerkiksi toimittajiemme suoritusten mittaus ja seuranta ovat iso osa vastuullisuustyötämme. Edellytämme yhteistyökumppaneiltamme eettisen ohjeistuksemme noudattamista. Pyrimme edistämään ihmisoikeuksia ja torjumaan harmaata taloutta.

Tavoitteet:

  • Toimittaja-auditoinnit ja yhteistyöpalaverikäytäntöjen kehittäminen avaintoimittajien kanssa.
  • Toimittajien sitoutuminen Spondan Code of Business Conduct -sääntöihin.

 

4. Asiakaslähtöisyys

Panostamme palveluidemme laatuun ja toimivuuteen ja teemme MOW-konseptimme avulla rohkeita avauksia muuttuvan työelämän tarpeisiin. Autamme vuokralaisia tilojen käyttöön liittyvien vastuullisuustavoitteiden toteuttamisessa.

Tavoitteet:

  • Asiakaskokemuksen edelleen kehittäminen (asiakkaidemme kokonaistyytyväisyys vuokranantajayhteistyöhön on yli 4,0, asteikolla 1–5).
  • Asiakkaiden suositteluhalukkuuden parantaminen (NPS).
  • Entistä paremman vastuullisuustiedon tarjoaminen nettisivujen ja extranet-palveluiden kautta.
  • Entistä tiiviimpi vastuullisuusyhteistyö vuokralaisten kanssa (mm. ympäristökumppanuudet).

 

5. Ekotehokkuus

Tehostamme energiankulutusta, vähennämme vedenkulutusta sekä parannamme jätteiden kierrätysastetta. Sertifioimme kaikki uudis- ja peruskorjauskohteet sekä hankimme lisäksi käytönaikaisia ympäristösertifiointeja.

Tavoitteet:

  • Kiinteistöjen energiankulutuksen vähentäminen 20 %:lla vuoteen 2030 mennessä verrattuna keskimääräiseen kulutukseen vuosina 2016–2018.
  • Energiatehokkuuden parantaminen kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen (TETS) mukaisesti, 7,5 % vuoteen 2025 mennessä, vuoden 2015 kulutuksen tasoon verrattuna.
  • Vedenkulutuksen vähentäminen kiinteistökannassa.
  • Kierrätysasteen nostaminen koko Spondassa 58 %:iin, toimistoissa 50 % :iin sekä kauppakeskuksissa 67 %:iin vuoteen 2022 mennessä.
  • Kaikki uudis- ja peruskorjauskohteet ympäristösertifioidaan (LEED®, BREEAM®) tavoitetason ollessa vähintään Gold tai Very Good. Lisäksi kiinteistöille haetaan käytönaikaisia In-Use-sertifiointeja.
  • Vuosittain hankitaan ainakin 2 uutta sertifikaattia.

 

6. Hiiliviisaus

Vähennämme päästöjämme ja kehitämme vähähiilisen rakentamisen ratkaisuja. Lisäämme omaa uusiutuvan energian tuotantoa sekä uusiutuvan energian osuutta hankinnassa.

Tavoitteet:

  • Tavoittelemme energiankulutuksen osalta täyttä hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä.
  • Suunnitteluohjeiden kehittäminen kiinteistöjen hiilijalanjälki ja materiaalitehokkuus huomioiden.
  • Toteutetaan vuosittain vähintään yksi merkittävä uusiutuvan energian hanke (esim. aurinkovoimala tai maalämpöhanke).
  • Koko salkku koostuu 100% vihreästä sähköstä vuoteen 2022 mennessä.

 

7. Terveelliset ja turvalliset tilat

Kehitämme kiinteistöjemme laadunvalvontaa ja panostamme sisäilman laatuun. Huolehdimme, että tilat ovat turvalliset niin vuokralaisille, työntekijöille kuin vierailijoillekin.

Tavoitteet:

  • Sisäilma-asioiden toimintamallin ja -ohjeistusten edelleen kehittäminen ennakoivien toimenpiteiden tukemiseksi.
  • Suoritetaan vähintään 2 sisäilman laadun tyytyväisyystutkimusta vuodessa.
  • EHS-organisaation luominen ja toimintamallin kehittäminen.

 

8. Tiedolla johtaminen ja digitaalisuuden hyödyntäminen

Hyödynnämme IoT-tekniikkaa kiinteistöjemme ylläpidossa. Edistämme digitaalisten energiatehokkuuteen ja hyvään sisäilmanlaatuun liittyvien palveluiden sekä As a Service -tuotteiden ja palveluiden käyttöönottoa.

Tavoitteet:

  • Digitaalisuutta ja älykkyyttä lisäävien pilottihankkeiden lisääminen kiinteistöjen ylläpidossa.
  • Innovatiivisuutta edistävien ekosysteemien rakentaminen.

 

Lataa vastuullisuuden tiekartta täysikokoisena tästä >>

Sertifioinnit

Haemme kansainvälistä ympäristöluokitusta, LEED® tai BREEAM® ympäristösertifikaattia, kaikille uudisrakennuksille ja merkittäville peruskorjauskohteille.

Uudiskohteiden suunnittelussa ja korjausrakentamisessa hyödynnämme omaa, monelta osin yleisiä normeja ja määräyksiä laajempaa suunnitteluohjeistoamme, jossa ympäristövaatimukset ovat keskeisessä asemassa.

Spondan LEED® ympäristösertifioidut kiinteistöt

Koy Vantaan Väritehtaankatu 8 Väritehtaankatu, Vantaa 2018, Kulta
Koy Sörnäistenkatu 2 Sörnäistenkatu, Helsinki 2016, Kulta
Koy Tampereen Tulli Business Park Åkerlundinkatu, Tampere 2014, Kulta
Citycenter toimistotorni Kaivokatu, Helsinki 2011, Kulta

Spondan BREEAM® ympäristösertifioidut kiinteistöt

Koy Mannerheimintie 4 Mannerheimintie 4, Helsinki 2018, Very Good
Koy Bulevardi 1 Bulevardi 1, Helsinki 2018, Very Good
Kauppakeskus Forum Mannerheimintie, Helsinki 2018, Very Good
Kauppakeskus Zeppelin Zeppelinintie 1, Kempele 2017, Very Good
Kauppakeskus Citycenter Kaivokatu 8, Helsinki 2017, Very Good
Mothership of Work Pieni Roobertinkatu, Helsinki 2016, Good
Koy Arkadiankatu 4-6 Arkadiankatu, Helsinki 2016, Very Good
Ducat II Gasheka Street, Moscow 2015, Good
Koy Unioninkatu 20-22 Unioninkatu, Helsinki 2012, Good

 

Kuva havainnollistaa ympäristösertifioinnin tuomia hyötyjä eri kohderyhmille. Kuva on poimittu laajasta kansainvälisestä tutkimuksesta, jossa selvitettiin ympäristösertifioinnin vaikutusta rakennuksen arvoon.